Film: Walk on Water

Regisseur Eytan Fox ziet het als zijn taak om de problemen in Israël naar voren te brengen. Eerdere films van hem, Time Off, Song of the Siren en Florentine richtten zich allemaal op aspecten van de Israëlische samenleving. Dat Walk on Water verder gaat dan dit land, wordt al snel duidelijk. De film was de openingsfilm van het filmfestival van Berlijn en werd in 2004 getoond op het internationale filmfestival van Toronto.

Eyal (Lior Ashkenazi) is een topagent van de Israëlische geheime dienst. Wanneer zijn vrouw zelfmoord pleegt, krijgt hij een wat rustigere opdracht. Hij moet de bejaarde Alfred Himmelman opsporen, een nazi-kopstuk uit de Tweede Wereldoorlog. Om dit te kunnen doen, moet hij contact leggen met Axel (Knut Berger) en Pia (Carolina Peters), de kleinkinderen van Himmelman. Wanneer Axel vanuit Duitsland naar zijn zus gaat, die in een Israëlische commune leeft, biedt Eyal zich aan als reisgids.

Hoewel Eyal aan het begin niet veel moet hebben van de enthousiaste Axel, ontwikkelt er zich toch een bijzondere vriendschap. Door middel van uitstapjes naar de Dode Zee en andere plaatsen, probeert Eyal informatie te krijgen over de familie Himmelman. Dit schiet echter niet op en wanneer hij er achterkomt dat Axel homofiel is, voelt hij zich bedrogen en stopt hij met zijn opdracht. Totdat Axel hem uitnodigt voor een familiefeest.

Eytan Fox heeft het voor elkaar gekregen om de film zowel spannend als emotioneel te maken. Dit heeft hij vooral te danken aan de prestaties van de acteurs. De grote verschillen tussen Eyal, Axel en Pia wat betreft hun kijk op het leven, zorgen voor de nodige botsingen. Op de momenten dat Eyal met zijn werk bezig is, zie je een man die door het verleden gehard is. Wanneer hij met Axel en Pia is, zie je zijn zachte kant naar boven komen. Lior Ashkenazi weet de verschillende kanten van Eyals persoonlijkheid goed neer te zetten. Knut Berger zit perfect in de rol van de jonge Axel. De naïviteit straalt ervan af en zijn enthousiasme is onvermoeibaar.

De locaties waar Walk on Water is opgenomen, helpen mee om de film tot een succes te maken. Het begint in Istanbul, gaat verder in Israël en eindigt in Berlijn. Deze afwisseling van landen maakt het geheel erg realistisch. Ook aan de muziek is gedacht. Eyal is een Bruce Springsteen fan en Axel luistert alleen naar vrouwelijke zangeressen. Dit verschil in muzieksmaak zorgt ervoor dat er op veel momenten in de film een toepasselijk deuntje op de achtergrond te horen is.

De film is zeker het kijken waard. Vooral voor diegenen die zich interesseren in de nog steeds merkbare gevolgen van de holocaust en in het ontstaan van een innige vriendschap.

Kijkwijzer: Première: 11 augustus 2005 Waardering:

Officiële site: Walk on Water