Boek: Dean Koontz - Gegrepen

Gegrepen is het verhaal van Molly en Neil Sloan, die midden in de nacht wakker worden door een hevige regenbui. Het is echter geen gewone hoosbui; de regen heeft een zilvergrijze gloed en ruikt vreemd. Ook de dieren in de omgeving van het huis waar ze verblijven gedragen zich heel anders dan normaal. Via radio en televisie dringen onheilspellende berichten door, en het stel besluit op weg te gaan naar de stad, waar ze voor hun gevoel meer kans hebben tegen de onbekende dreiging. Na de regenval wordt de stad ingepakt in een dikke purperen mistlaag. Langzaam wordt duidelijk dat de wereld zoals ze die kennen ernstig veranderd is. Molly en Neil besluiten er alles aan te doen om te redden wat er te redden valt.

Op tv veroorzaakte de razende draaikolk in de
Stille Oceaan slecht weer. De dag werd donkerder, alsof
God een of andere hemelse knop wijd open had gezet.
Enorme bliksemflitsen teisterden de oceaan. Als er op de
video een voorwerp te zien was geweest waarmee de omvang
van de trechter vergeleken kon worden, zou het verschijnsel
niet alleen adembenemend, maar ook angstaanjagend zijn geweest.

Koontz wordt vaak vergeleken met die andere schrijver van spannende boeken: Stephen King. Waar King echter vaak spanning creëert door middel van suggestie, laat Koontz veel eerder weten wat er gebeurt en beschrijft hij dat vrij gedetailleerd. Wat beide schrijvers zeker gemeen hebben, is dat hun boeken ware 'page-turners' zijn. Vanaf bladzijde 1 ben je geboeid en wil je weten wat er gaat gebeuren en hoe het afloopt. Gegrepen telt toch een fikse 350 pagina's, maar dat gevoel had ik helemaal niet toen ik het uit had; het leest als een trein.

Inhoudelijk gezien deed Gegrepen me denken aan Day of the Triffids van John Wyndham, alhoewel dat in mijn herinnering toch net een stukje indrukwekkender was. Want Koontz maakt lekker leesbare, spannende lectuur; je moet geen hoogstaande literaire werkjes verwachten. Qua thema heeft Koontz veel met Science Fiction, ook in dit boek, al is dat gelukkig niet door middel van standaard marsmannetjes die de aarde komen veroveren. Leuk is ook dat er in het boek geregeld wordt verwezen naar standaard SF-verhalen, maar alles toch heel anders uitpakt.

Mijn kennismaking met een boek van Dean Koontz is zeker geslaagd te noemen. Als ik moeite heb een boek weg te leggen, zit het wel goed met de spanningsopbouw. Het is niet het beste boek dat ik ooit gelezen heb, maar dat moet je bij Koontz denk ik ook niet verwachten. Gegrepen is gewoon een lekker-weglees-boek. In juni wordt het volgende boek van Dean Koontz verwacht: Tijd van leven. Ik ben benieuwd!

Gegrepen (oorspr. 'The Taking') wordt in Nederland uitgegeven door Uitgeverij Luitingh onder ISBN:90-245-4809-8 en kost ongeveer 16,95. Wil je met andere FOK!kers discussiëren over Gegrepen en andere werken van Dean Koontz? Dat kan in het Koontz-topic op het forum. Maar hier reageren kan natuurlijk ook.