Interview: Nickelback

Toen we het kregen over het nieuwe album, lag één vraag nogal voor de hand: waarom 'The Long Road'? "Het heeft natuurlijk te maken met de weg die Nickelback bewandelt, de weg die we hebben genomen om hier te komen en de weg die nog voor ons ligt. Ook is het een universeel thema, ik denk dat iedereen zijn weg lang is. Of je nu arm of rijk bent, waar je ook woont, iedereen is mens en heeft de problemen die mensen nu eenmaal hebben. Verlies, afwijzing, dingen die je niet onder controle hebt. Mensen maken heel wat mee in hun leven en dat maakt het leven ook een long road."

Omdat een paar nummers anders zijn dan anders, zijn dat ook de nummers waarmee Mike zich het meest verbonden voelt. "Nummers als 'Throw Yourself Away' en 'Do This Anymore' en ook 'Because Of You' zijn speciaal, gewoon omdat ze anders zijn. Het voelt ook een beetje als een frisse wind, eens iets anders voor ons." Dat brengt me meteen op de kritiek die sommige mensen hebben op de muziek van Nickelback. Het zou allemaal hetzelfde klinken. Mike is het daar, uiteraard, niet mee eens. "Ik denk dat, als je alleen naar onze radio singles zou luisteren, je dat zou kunnen vinden. Een andere uitspraak die je dan zou kunnen doen is dat alles op de radio ongeveer hetzelfde klinkt en dat is ook zo. Maar goed, als je naar onze singles luistert dan zul je inderdaad veel overeenkomsten in stijl horen. Als je naar onze albums luistert zul je misschien anders denken. Onderzoek zou je ervan overtuigen dat niet alle Nickelback nummers hetzelfde zijn. Ach, spreken en schrijven zonder kennis komt vaker voor, slecht geïnformeerde criciti zijn overal."

"Wat ook wel meehelpt aan deze kritiek is dat Nickelback een hele unieke en consistente stijl heeft. We delen de mentaliteit die AC/DC ook heeft. Als je erachter bent wat je goed doet, waarom zou je dan iets anders doen? Miljoenen mensen hebben laten weten dat ze het leuk vinden wat we doen, zoals ook bij AC/DC het geval is. Waarom zouden we dan gaan veranderen? Verveel je je? Vervelen de mensen zich? Als het antwoord op beide vragen 'nee' is, dan is er geen reden om bewust voor verandering te kiezen."

"Tenzij je je van je fans wil vervreemden. Dat gebeurt soms, dan willen mensen niet meer beroemd zijn en maken ze een plaat die door een grote groep fans als shit wordt betiteld. Die mensen willen koste wat het kost verandering. Er zijn natuurlijk ook artiesten die ieder album veranderen terwijl hun fans blijven. U2 is een geweldig voorbeeld van iets dat zichzelf steeds opnieuw lijkt uit te vinden. Voor Madonna geldt dat ook, zij het in mindere mate. Onze kracht is dat we weten wat we goed doen: rocksongs maken. Daar laten we het dan ook bij."

Hoe kiezen jullie eigenlijk een single? En hoe vaak wordt er een single uitgebracht?

"Je moet het zo zien: als je een single uitbrengt en die doet het goed, dan duurt het even voordat dat succes afneemt. Daarom duurt het dan ook even voordat de volgende single verschijnt. Doet je single het slecht, dan moet er al snel weer een volgende komen. Je zou dus kunnen zeggen dat het alleen maar een goed teken is als het lang duurt voordat er weer een single aankomt!"

"Wat betreft het kiezen van een single. Allereerst moet de platenmaatschappij ons natuurlijk het vertrouwen kunnen geven dat ze iets kunnen marketen naar het publiek. Dan geven wij onze mening erover en alles wordt besproken met het label, het management, de band, iedereen die ermee te maken heeft. Op een gegeven moment hadden we een poll op onze site, welk nummer het favoriete nummer van onze fans was. Dat was uiteindelijk de bepalende factor bij het kiezen van een nieuwe single. De eerste single van je album is moeilijk kiezen. 'Someday' was voor ons voor de hand liggend, omdat het een nummer is dat het snelst toegankelijk is. We kunnen wel een zware plaat kiezen als eerste single, maar niemand zou hem horen. De radiowereld is nogal conservatief en dus zouden ze het nummer gewoon niet draaien, zo is het gewoon. Je kunt het moeilijk of makkelijk willen spelen. Het probleem is dat als je de moeilijke weg kiest, het niet werkt. In het leven is de moeilijke weg vaak meer waard, maar in de radiowereld werkt het zo niet, helaas."