Game Review: Viewtiful Joe

De grote vraag is natuurlijk of deze mix van ingrediënten Viewtiful Joe tot een aantrekkelijke cocktail maakt. Het antwoord is een volmondig "ja": Viewtiful Joe overtuigt op alle fronten. Verfrissend, stijlvol en vooral erg leuk; dat is een goede samenvatting van het gevoel dat Viewtiful Joe achterlaat. Ook grafisch gooit het hoge ogen, niet eens zozeer voor de technische kwaliteit, maar vooral voor de stijlvolle afwerking van de speciale effecten. Een opmerking over de screenshots: deze zien eruit aan als inferieur knip- en plakwerk, en doen het spel absoluut geen eer aan. Viewtiful Joe moet om de verdiende waardering te oogsten op een TV-scherm in beweging gezien worden. En gehoord trouwens: ook het geluid uit de boxen mag er zijn. Hoewel de conversaties soms onverstaanbaar zijn, valt er muzikaal absoluut niets te klagen.

Mach Speed
in Mach Speed vliegt de tijd voorbij

Wat overigens opvalt is de moeilijkheidsgraad: het is absoluut geen kinderspel om Viewtiful Joe uit te spelen. Wat minder ervaren spelers hoeven zich dan ook niet te schamen om gewoon de Kids-moeilijkheidsgraad te proberen, hoewel het spel hiermee wel erg makkelijk wordt. Als minpuntje moeten hier nog wel even de wat onlogische bewaarmogelijkheden genoemd worden, die er in resulteren dat het af en toe makkelijker is om de GameCube gewoon niet uit te zetten. Daarnaast hadden de mogelijkheden van de vaardigheden misschien wat beter geïntroduceerd kunnen worden; voor de speler die tijdens de korte introdukties niet goed oplet worden ze eigenlijk wat te laat duidelijk. Tenslotte is het Take-Two-item dat voor relatief weinig punten gekocht kan worden, en waarmee de speler effectief dubbel zoveel levenspunten krijgt, eigenlijk wat te krachtig.

Deze minpuntjes zijn echter van het kaliber muggenzifterij in het kader van de totale spelbeleving. Capcom versterkt met dit originele produkt de status van de GameCube als kwaliteitsconsole, met als belangrijkste verdienste het bewijs dat gameplay in twee dimensies gewoon ouderwets leuk kan zijn. Een absolute aanrader voor iedereen die een uitdaging niet uit de weg gaat!

Voor de liefhebbers is er overigens ook voor Viewtiful Joe een speciaal topic in het GAM-forum.

Viewtiful Joe
PluspuntenMinpunten