Game Review: Freedom Fighters

Het klinkt allemaal als een B-film uit de jaren '80, en zo voelt het ook aan. De held uit de arbeidersklasse, een invasie van het communisme, veel wapengekletter; Freedom Fighters heeft het allemaal. En eigenlijk is dat helemaal niet negatief. Downtown New York ademt een goede filmsfeer uit als je met je groep guerrilla's verschillende doelen probeert terug te veroveren op de Sovjets. Die groep staat geheel onder commando van de speler; met een druk op de knop is het mogelijk ze te laten aanvallen, verdedigen of volgen. In het begin zijn er maar twee van deze hulpjes tot je beschikking, maar naarmate je meer heldendaden verricht is het mogelijk om er meer tegelijkertijd onder je supervisie te krijgen. Mochten ze gewond raken, dan is het altijd mogelijk ze weer op de been te helpen met één van de verbanddozen die her en der in het level verspreid liggen. Je kan trouwens ook gewoon één van de andere strijders meenemen die eveneens op verschillende plekken te vinden zijn.

schieten met crosshair is een stuk nauwkeuriger

Het spel is onderverdeeld in verschillende levels, waarin één of meerdere doelen te halen vallen. Het belangrijkste doel is altijd het hijsen van de Stars and Stripes, maar tussendoor kun je ook andere opdrachten uitvoeren, zoals het bevrijden van gijzelaars of het opblazen van bruggen. Het volbrengen van zo'n opdracht kan weer effect hebben op een ander level; vernietig bijvoorbeeld een helikopter en deze is in een ander level niet meer beschikbaar om je lastig te vallen. Een doel behalen levert tevens aanzienspunten op; als je een bepaald aantal van deze punten verzameld hebt kun je weer een extra guerrillastrijder onder je commando meevoeren. Je speelt het spel hoofdzakelijk vanuit de derde persoon en met de rechterstick van de joypad is de camera vrijelijk te bewegen. In deze modus wordt het richten van je wapens redelijk automatisch geregeld. Om wat nauwkeuriger te kunnen mikken, met name op afstand, is het ook mogelijk de camera op de schouder van de hoofdpersoon te zetten en een crosshair tevoorschijn te toveren. Op deze manier kunnen ook meer nauwkeurige opdrachten aan je soldaten gegeven worden.

helikopters kunnen het je flink lastig maken

Een splitscreen multiplayermode is ook bijgesloten; voor mensen die de beschikking hebben over een multitap is het zelfs mogelijk om met maximaal 4 personen te spelen. Hier is hetzelfde principe als in de singleplayermode doorgevoerd met rekruteerbare soldaten. Het verschil is dat je bunkers moet veroveren om over deze soldaten te kunnen beschikken. Winnen doe je ook hier door de vlag te hijsen. De speler die als eerste een bepaalde tijd de vlag in de top heeft hangen heeft gewonnen. De tactiek maakt hier voor een groot gedeelte plaats voor hectiek; je tegenstander besluipen is eigenlijk niet aan de orde.