Persconferentie: PS2 Network Gaming

De persconferentie

In een zeer mooi vormgegeven MediaPlaza worden we onthaald door diverse Playstation vlaggen en spandoeken. Cameraploeg aanwezig en overal waar je kijkt zie je het welbekende PS2 logo. Mooie DVD filmpjes worden ons voorgeschoteld van onder andere SOCOM en Gran Turismo 4 en zelfs een live demo van online gamen gaat Sony niet uit de weg. Spectaculair hoor



Wat kost dat, dat online gamen?

Leuk dat online gamen. Maar even de belangrijkste vraag eerst: wat gaat dat kosten? Wat meteen opvalt is dat er geen maandelijkse kosten of kosten voor het gebruiken van online gaming worden berekend. Voor 35 euro koop je een "Network Access Disk" (NAD) waarop je je kabel- of ADSLmodem kunt aansluiten (geen dial-up!). In de toekomst zal ook een harde schijf met NAD combinatie te koop zijn zodat je bestanden, muziek en films kunt downloaden. Je koopt vervolgens in de winkel een spel dat geschikt is voor online gamen en je kunt aan de slag! Geen verdere kosten? In principe niet. Het is de bedoeling dat het gamen zelf geen geld gaat kosten, op uitzonderingen na. Zo kunnen er spellen zijn waarvoor wordt betaald om te gamen, en ook het downloaden van extra spel informatie (bijvoorbeeld extra auto's bij een race spel) kan eventueel geld kosten.

Bij het horen van het woord 'gratis' krijg je als Nederlander toch een kriebeltje in je buik. Gratis? Dan zitten er ook nadelen aan zeker? Slechte kwaliteit van het netwerk? Ongeregelde chaos misschien? Het lijkt er eigenlijk op dat Sony hier goed over heeft nagedacht. Partners als KPN voor het netwerk en exclusieve deals met Electronic Arts (EA) voor games zorgen voor een stevige basis. Ook over het gedrag van gamers is nagedacht.

NGS en DNAS

Er zijn dan ook twee keuzes wanneer je gaat spelen: Sony biedt het NGS aan ("Network Gaming Service"), een (gratis) dienst waarbij je als geregistreerde speler speelt in een 'beschermde' omgeving en waarin spellen worden gemoddereerd. Wanneer je geen zin hebt je aan de regels te houden is er echter het 'wilde westen' van online gaming, waarin je ongecontroleerd kunt cheaten en je gang kunt gaan! Publishers mogen verder zelf kiezen of ze een spelserver zelf hosten, maar wanneer dit niet (meer) mogelijk is biedt Sony een server waarop spellen kunnen worden gehost.



Sony heeft er echter zelf ook wat aan. Via een anoniem registratie systeem moeten alle netwerk spellen zich online aanmelden wanneer je wilt spelen. Het systeem maakt gebruik van DNAS ("Dynamic Network Authentication System") en maakt gebruik van een unieke code die wordt opgebouwd uit gegevens van de PS2, memorycard, etc. Een soort unieke DNA code van je PS2 dus. DNAS stelt Sony onder andere in staat in de gaten te houden of een spel legaal is. Hoewel het DNAS systeem anoniem is is het natuurlijk wel technisch mogelijk de gegevens te koppelen aan het eerder genoemde NGS.