Gamescom 2024: Sid Meier's Civilization VII
De Civilization-serie is ondertussen zo oud als de weg naar Rome en is een serie die doorspekt is met elementen uit de oudheid. Om het na zeven delen toch nog een beetje fris te houden, hebben ze er een nieuwe theorie op losgelaten die terugkomt in de game.
Tijdens gamescom is het allemaal chaotisch, maar de presentatie van Civilization VII was behoorlijk verfrissend. Ik stak er zelf een klein beetje van op. Hun theorie was dat cultuur en daarmee onze geschiedenis opgebouwd is uit laagjes waar steeds op verder gebouwd wordt. Met die gedachte is een nieuw element aan Civilization VII toegevoegd, namelijk era's. Deze era's zijn opgesplitst in drie tijdssloten, namelijk Oudheid, Ontdekking en Modern.
Elk potje bestaat namelijk uit een drietal era's. Elke era is een sprong in de tijd vooruit. Dus denk aan dat je een potje begint in het jaar 1000, de volgende era dan het jaar 1500 is, en de laatste het jaar 2000. Visueel verandert er niet direct veel, maar de gebouwen die je bouwt per era bijvoorbeeld wel. Net zoals je in Amsterdam gebouwen hebt die honderden jaren oud zijn, deze worden ook niet meteen platgegooid omdat ze oud zijn. Je borduurt als het ware voort op wat er vroeger ontwikkeld is.
Ook in dit deel staan de historische figuren centraal. Grote namen als Hatshepsut en Augustus staan centraal. Je kunt ook dit keer weer de keuzes maken waar de grote namen om bekend staan, of je eigen pad inslaan. Leuke toevoeging is dat je ook een plaats kunt kiezen waar je begint. Hoewel het logisch lijkt om een Farao te kiezen en dan in Egypte te beginnen, kun je ook Augustus in Egypte plaatsen. Of later de boel verplaatsen naar Mongolië. De keuze is reuze en volledig aan jou, maar alles heeft een voor- en een nadeel. En nee, Cruyff kun je niet kiezen.
Een nieuwe toevoeging aan de game is Commanders. Deze gasten zijn militaire leiders waaraan je zes andere gevechtsunits kunt koppelen en ze zo kwijt kunnen op 1 tile. Hierdoor zou het in theorie makkelijker moeten zijn om je gevechtsunits door het hele bord te verplaatsen, en het managen van units vermakelijker. Ik heb geen idee of dit ook echt zo is, want zover kwam ik niet in mijn 20 minuten durende gameplay.
Ik was meer bezig met het visuele aspect van de game want dat is weer prachtig gedaan. Er zitten zoveel details in de units dat je er wel de hele dag naar kunt kijken. En daarbij zitten er ook genoeg achtergrondinformatie verstopt, dat ik tijdens mijn speelsessie meer door de menu's en units aan het scrollen was dan daadwerkelijk met spelen.
Civilization VII heeft alle elementen in zich om geen deel 6,5 te worden, maar een echte toevoeging aan de serie te worden. De game is ook al meer dan vijf jaar in ontwikkeling, en dat zie je. De releasedatum is op 6 februari, en houd je vast, op Steam, op MacOS, op LinuxmXbox Series, Xbox One, Playstation 4, Playstation 5 en Nintendo Switch.