Overwatch
Overwatch is een game waar ik persoonlijk erg naar heb uitgekeken, al is het maar omdat het een nieuwe franchise van Blizzard in bijna 17 jaar is. Met Overwatch gaat Blizzard proberen door middel van een hele rits kleurrijke, diverse heroes het shooter-genre te veroveren, toch een relatief onbekend gebied voor de ontwikkelaar. Na Real Time Strategy, MOBA's, Hack-and-slash en verzamelkaartspellen, hoe gaat de bèta van Overwatch om met het shooter-concept?
Voor degenen die nog onbekend zijn met het concept: Overwatch speelt zich af in de nabije toekomst op Aarde, waar vrede heerst na een crisis waarbij robots (zogenaamde Omnics) in opstand kwamen tegen de mensen om onbekende redenen. Om de crisis te bestrijden werd Overwatch opgericht, een internationale organisatie bestaande uit helden met unieke krachten. Toen de crisis tot zijn einde kwam nam de invloed van Overwatch af, en de groep werd opgeheven. Helden die toen met (of tegen) Overwatch hebben gevochten werken nu als huurlingen en tijdens de game krijgen de personages het nog regelmatig met elkaar aan de stok.
En die personages komen in allerlei soorten en maten. De cast van Overwatch bestaat uit mensen, robots, freaks en een gorilla die allemaal hun eigen krachten en vaardigheden hebben, met daarnaast een krachtige ultimate ability. Alle heroes zijn in vier categorieën onderverdeeld: offense, defense, tank en support. Het leuke van Overwatch vind ik dat hoewel twee heroes tot dezelfde class kunnen horen, er toch een wereld van verschil tussen de twee kan zitten. Neem als voorbeeld de DJ Lúcio en arts Mercy. Lúcio is voornamelijk gericht op het voorkomen van schade aan zijn teamgenoten, met een buff die hun loopsnelheid verhoogt (en daardoor dus beter aanvallen kunnen ontwijken) en als ultimate een krachtig schild. Mercy daarintegen is erop gericht teamgenoten te healen die al schade hebben opgelopen en heeft als ultimate dat ze een teamgenoot omhoog kan helpen die al gestorven is.
In tegenstelling tot de meeste andere shooters is het tussendoor wisselen tussen heroes de sleutel tot succes in Overwatch. Wanneer je een punt moet innemen en de tegenstander heeft zich goed verschanst met turrets en defense heroes (die als doel hebben punten vast te houden), dan kan een support bijvoorbeeld switchen naar een offense hero zoals Tracer, die achter de tegenstanders kan teleporteren en ze zo kan uitschakelen. De maps zijn dan ook zo ontwikkeld dat het switchen van heroes wordt aangemoedigd, met strategische chokepoints en zijweggetjes die om een andere tactiek vragen dan waarmee je misschien begonnen bent.
De maps zelf zijn erg kleurrijk. Overwatch speelt zich af in alle hoeken van de wereld en daardoor kom je een heel scala aan landschappen tegen, van de mistige straten van Londen tot de mystieke wereld van Japan. Omdat Overwatch zich in de toekomst afspeelt, is er ook ruimte voor fantasie over hoe de wereld er op dat moment uit kan zien en Blizzard heeft dat echt in zijn voordeel gebruikt. Numbani, een plaatsje in Nigeria, is een futuristische metropolis waar technologie hoog in het vaandel staat (in tegenstelling tot de huidige bende die vaak op het nieuws te zien is) en is de piramide op de temple van Anubis-map bedekt met zonnepanelen.
De gameplay zelf lijkt de aloude Blizzard-strategie te volgen die bij de meeste games terugkomt: easy to learn, hard to master. In Overwatch zijn de potjes kort - 10 minuten is eigenlijk wel het maximum - en je hoeft je eigenlijk alleen maar zorgen te maken over je health, want er zit geen limiet op je ammunitie waardoor je lekker door kan blijven knallen. En zoals eerder gezegd wordt het switchen tussen heroes aangemoedigd om bepaalde heroes te counteren, maar dit is niet noodzakelijk: ik heb hele potjes gespeeld (en gewonnen) waarbij ik in dezelfde teamformatie bleef. Door deze aanpak is Overwatch toegankelijk voor zowel casual als hardcore spelers. Dit laatste punt komt ook tot uiting in het waarderingsysteem. Na elke match kan een speler stemmen op wie volgens hem de beste wedstrijd heeft gespeeld. Dit hoeven niet alleen spelers te zien die de kills aaneen rijgen, maar ook spelers die hun teamgenoten hebben geholpen door de meeste damage te blokkeren of door het beste te healen. Dus, mocht je niet de meest snelle reflexen hebben (zoals ondergetekende), dan kan je alsnog waardering krijgen door bijvoorbeeld de rots in de branding te zijn.
Kortom, alle punten die een shooter een goede shooter maken kunnen bij Overwatch afgevinkt worden. Elke hero voelt anders aan en vraagt om een andere tactiek, de maps zijn divers en de gameplay past goed bij de algehele sfeer waarbij het vooral belangrijk is dat je lekker door moet blijven spelen. Daarnaast introduceert Blizzard ook nieuwe concepten die vrij uniek zijn voor een shooter. De diversiteit tussen de heroes (zelfs als ze in dezelfde catagorie vallen) doet een beetje denken aan de MOBA Smite, en de noodzaak om tussen heroes te switchen in het midden van een gevecht zorgt duidelijk voor het overgrote deel van de afwisseling en de dynamiek in het spel. Voor mij voelt Overwatch als een brug tussen een MOBA en een team-based shooter die de goede delen van beide genres pakt en deze samenvoegt tot een aantrekkelijke, kleurrijke game.
Helaas had ik wel iets meer verwacht van de bèta, zeker omdat het spel straks voor 40 euro verkocht gaat worden. Het aantal heroes (21 wanneer de game lanceert) is ruim voldoende, maar slechts twee modi vind ik wel mager. Echter, het is nog een bèta en dat kan dus betekenen dat er zeker nog nieuwe maps, heroes en modi toegevoegd kunnen worden. Ook zal Blizzard een beetje tussen wal en schip vallen door de invloeden van het MOBA-genre op Overwatch, want niet iedereen zal dit kunnen waarderen.
Als laatste lijkt Blizzard een grote rol weg te hebben gelegd voor de lore rondom Overwatch, maar vanwege het genre komt deze moeilijk uit de verf. Het zou een welkome toevoeging zijn als Blizzard bijvoorbeeld een campaign-modus toevoegt aan het uiteindelijke spel, maar waarbij de hoofdrol is weggelegd voor multiplayer (vergelijkbaar met Starcraft). Ondanks deze minpunten is Overwatch een zeer kleurrijke, vermakelijke shooter die zowel de casual als de nieuwsgierige hardcore shooter-speler zal gaan vermaken.
Overwatch komt in de lente van 2016 uit voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.