Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Als er één game is die het label next-gen mocht dragen…

header

Hideo Kojima en de zijnen mogen met recht perfectionisten worden genoemd. Het oog voor detail in Metal Gear Solid V: The Phantom Pain is namelijk werkelijk adembenemend. De presentatie van dit vijfde deel begint met een in-game cutscene. Die ziet er al zo gedetailleerd uit dat je het verschil tussen CGI en in-game lastig kunt onderscheiden. Lip sync, enorm gedetailleerde personages en een omgeving die zo uit een fotoboek lijkt gelopen. Wow. Ze zeggen dat een eerste indruk belangrijk is en Konami scoort hier hoge punten.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain speelt zich af negen jaar na het ongeluk in de demo-game Metal Gear Solid: Ground Zeroes. Big Boss leeft nog en is opgelapt met onder andere een mechanische arm. Maar hij en zijn clubje van elitesoldaten, de Diamond Dogs, zijn flink geraakt. De Diamond Dogs zijn namelijk sterk uitgedund en de bedoeling is niet alleen je eigen reputatie weer op te schroeven, maar ook het ledenaantal van je eliteclub. In het gesprek met Ocelot in deze presentatie blijkt dat het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan en Big Boss gaat weer een opdracht in. Documenten stelen in een woestijn, hoe lastig kan het zijn?

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Hoewel je tig wapens tot je beschikking hebt, is het niet de bedoeling als Rambo rond te rennen en de documenten met brute kracht te bemachtigen. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain blijft een stealth-game, net zoals zijn voorgangers. Vooruit plannen en al je middelen inzetten om ongezien het kamp in en uit te gaan, dat is waar het om draait. Vijanden uitschakelen in plaats van doden, bijvoorbeeld. Om je Diamond Dogs weer wat meer leden te geven, is er het Fulton-systeem. Je kunt ervoor kiezen om vijandelijke soldaten met een parachute richting jouw 'Mother base' te sturen. Na een korte omscholingscursus zijn ze bekeerd en heb je extra troepen om in te zetten in je missies. Dat opsturen blijft niet alleen bij soldaten; kratten, AA-guns en zelfs schapen vliegen de lucht in. En alles kom je weer tegen op je basis, ook het schaap.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Je basis heeft dit keer ook een prominentere rol. Je kunt overal rondlopen, uitbreiden en meer verdedigende maatregelen treffen. Dat is nodig, want in het verhaal maak je vijanden. Die willen je terugpakken en deinzen er niet voor terug om je basis aan te vallen. Genoeg soldaten en verdedigingswerken zijn dus belangrijk. En natuurlijk kun je tijdens zo’n aanval ook zelf een mechanisch handje helpen. De basis is echt enorm groot en je ziet wat verder in de zee booreilanden die al bezig zijn om de basis uit te breiden.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Tijdens de missie om de documenten te stelen, krijgen we wat bekende en nieuwe elementen van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain te zien. Een oude bekende is bijvoorbeeld de kartonnen doos. Deze gebruikt Big Boss om te schuilen. Maar nieuw is dit keer dat je letterlijk als duveltje uit het doosje kunt komen en een nietsvermoedende bewaker kunt neerschieten. Mocht je ontdekt worden, dan is er een ‘eject’-knop, waardoor je via de achterkant van de doos wegschiet, en zo bijvoorbeeld achter een muur schuilt terwijl de wachter de doos inspecteert. Je kunt wederom op de muur kloppen om de aandacht te trekken, maar door je mechanische arm heb je niet eens een muur nodig. Even schudden voor gebruik en de soldaat in kwestie hoort een raar geluid en komt dat checken.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

In plaats van die wacht neer te schieten of bewusteloos te meppen, kun je hem ook ondervragen om meer informatie te krijgen over het kamp. Informatie waarmee je jouw kaart weer verder kunt uitbreiden, zodat je weet wat je te wachten staat. Je verrekijker is een ander belangrijk item in Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Daarmee ontdek je vijanden en tag je ze, zodat je ze in de gaten kunt houden. Je kunt met het opsteken van een sigaar ook de tijd versnellen, zodat je looproutes en wisselingen van de wacht van patrouilles snel doorhebt en bijvoorbeeld niet al te lang hoeft te wachten om in de nacht toe te slaan. Natuurlijk kun je de nieuwe soldaten van je Diamond Dogs-team inzetten om nog meer informatie te vergaren door ze op missie te sturen naar je uitgezochte kamp. Pas als je zeker bent van je zaak, ga je het kamp infiltreren en achter de documenten aan.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Mocht je ontdekt worden, dan schakelt het spel over naar actievolle gameplay. Big Boss bestelt zelfs een airstrike en een vluchthelikopter, terwijl hij al run-and-gun door het kamp rent en een jeep pakt. Terwijl hij als een malloot wegracet, komt de airstrike en zien we de basis in puin worden geblazen. Later, als de helikopter nog eens langsvliegt, zien we dikke rookpluimen terwijl wij weer naar Mother base gaan. Intens, sfeervol, briljant. Next-gen op zijn best. Als collega’s, ook op mijn reguliere werk, vragen welke game de meeste indruk heeft achtergelaten op E3 2014, dan is het antwoord simpel: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Nu nog het lange wachten, in 2015 komt het spel uit op PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.