Nintendo Land

Exclusief voor Wii U

Wanneer er motioncontrols aanwezig zijn, zijn er minigames. Nintendo Land laat de Wii U-eigenaren ervaren wat er met de GamePad zoal mogelijk is. Van het tilten tot het touchscreen, alles wordt gebruikt. En het is verslavender dan je denkt.

Header

Minigames, hardcore-gamers worden er gek van. De gimmicks vliegen je om de oren en dat alleen maar omdat we opeens moeten bewegen van de consolebakkers. De markt wordt dan ook doodgegooid met, op zijn best, matige games die eigenlijk uit niets anders bestaan dan korte spelletjes om gebruik te maken van de speciale features van de controller. Nintendo brengt bij deze launch van de nieuwe console een nieuwe reeks minigames uit, allemaal onder de noemer Nintendoland. Een soort Wii Play dus. De titel bevat twaalf minigames met dit keer bekende Nintendo-figuren.

Nintendo Land

Een beetje lacherig sta ik met de Wii U-GamePad in de hand naar het introscherm van Donkey Kong's Crash Course te kijken. Nou, een minigame, blaas me maar eens weg. Tien potjes later moeten ze me wegslepen om toch eens een van de andere minigames uit te proberen. Het is verslavend, te verslavend. In dit specifieke spelletje zit je in een classic Donkey Kong-level. Jij bestuurt een vrij fragiel karretje door met de controller te tilten. Maak je een haakse tiltbeweging, dan duurt het waarschijnlijk niet lang en vlieg je kapot tegen een muur of ander obstakel. Doe je het te voorzichtig, dan kun je nog wel eens ergens vast blijven zitten of je haalt een sprong over een afgrond niet en valt te pletter. Het level is vergeven met vallen, liften en andere bewegingsmechanismen. Je raadt het al, de prinses staat ergens in het level te wachten tot jij haar redt en als speler moet je al die gevaren trotseren, als een echte krakkemikkige houten geval betaamt. Het klinkt misschien heel simpel, maar dat is het zeker niet. Deze minigame is mijn persoonlijke favoriet, ik hoop dat zoiets ook nog in de e-Shop uitkomt als game op de 3DS. Dit krakkemikkige karretje loslaten is lastig.

Nintendo Land

Een andere minigame is Takamaru's Ninja Castle, niet te verwarren met het bekendere Takeshi's Castle. Ook hier heb je proeven, maar dan ietsje normaler en begrijpelijker. Jij bent een ninja en je moet een kasteel binnendringen om de samurai eruit te jagen. Het speelt onrails, het enige dat je hoeft te doen is gebruik te maken van het touchscreen om shuriken te 'werpen'. Door de controller te mikken op het scherm en dan te swipen over het touchscreen gooi je virtueel ninjasterren. Hoe beter je mikt, hoe hoger de score wordt. De vijanden komen ondertussen op je af, gooien bommen, shuriken of bewegen van links naar rechts of proberen te schuilen achter stenen en meer. Je kunt als een bezetene gaan spammen waardoor je het einde ook haalt, maar de score valt dan ontzettend tegen. Gooi je achter elkaar vijanden raak, dan scoor je combopunten. Door niet te missen loopt die comboteller hard op. Grappig, maar meer een gimmick dan het voorgaande Donkey Kong's Crash Course-spelletje.

Nintendo Land

Vorig jaar speelde ik Chase Mii op de E3, die dit jaar nergens meer te vinden is. Nou ja, als je goed naar het onderliggende principe van Luigi's Ghost Mansion kijkt, dan is het eigenlijk de evolutie van een jaar brainstormen en ontwikkelen door Nintendo. De speler met de GamePad is een spook en gaat op jacht naar de vier Luigi's om ze flauw te laten vallen. Hij kan ze zien op het touchscreen om tactische beslissingen te maken. De vier Wiimote-spelers hebben een zaklamp om het spook te zoeken. Deze gaat trillen als het spook in de buurt is, voor de rest is het spook alleen te zien als het door licht wordt geraakt. Door samen te werken moeten ze het spook proberen in te sluiten en te beschijnen zodat er levenspunten van het spook afgaan. Zijn het bij dode personen eigenlijk wel levenspunten? Het spook probeert ondertussen spelers uit te schakelen door ze te laten schrikken. Hierdoor valt de speler flauw. De zaklamp kan flauwgevallen spokenjagers weer op de been te krijgen. Het verlichten kost energie dus je moet op zoek naar batterijen om niet zonder stroom te zitten. Het spook moet dit gegeven uitspelen om toch te winnen van vier spelers. De vier spelers moeten juist weer samenwerken om het spook te vinden en te pakken. Dit is een leuke partygame gebaseerd op Luigi's Mansion.

Nintendo Land

Link is natuurlijk een legende uit de Nintendo-stal en daarom is hij ook te vinden in Nintendo Land. In The Legend of Zelda: Battle Quest speel je met drie spelers: twee spelers met Wiimote die het zwaard hanteren, de derde speler speelt met de GamePad en schiet met pijl en boog. Als je met het GamePad-scherm naar de tv kijkt, dan zoom je in om snipers te vinden. Het speelt vrij gemakkelijk en is best leuk. Het lijkt nog het meest op de Battle Mii-demo van vorig jaar. Een detail dat zorgt voor teamplay: als iemand van het team geraakt wordt, heeft iedereen er last van. Het team deelt namelijk de levensmeter.

Nintendo Land

In Animal Crossing: Sweet Day gaan de Animal Crossing-bewoners op zoek naar snoepjes. Er lopen ondertussen twee wachters rond, die door de speler met de GamePad worden bestuurd. Hoe meer snoepjes de andere spelers eten, hoe dikker hun hoofd wordt en hoe trager ze worden. Sommige snoepjes hangen in bomen waar meerdere spelers omheen moeten staan om ze op de grond te krijgen. Om te winnen moeten de spelers of vijftig snoepjes verzamelen of de wachter moet drie spelers gepakt hebben. Deze minigame is meer een demo over hoe de GamePad gebruikt kan worden om twee personages op het scherm onafhankelijk te besturen. Is het leuk? Ja, voor even, maar het is zeker niet de leukste van de bundel.

Nintendo Land

De bovenstaande spellen waren speelbaar, maar er gaan er nog meer in de komende tijd aangekondigd worden. F-Zero komt ook naar Nintendo Land bijvoorbeeld. Nintendo heeft een naam hoog te houden als het om eigen ontwikkelde games gaat. Daarom ben ik ook vol vertrouwen dat ze niet zomaar minigames maken, maar er echt werk van maken. De eerste paar speelbare spelletjes stralen in ieder geval de aandacht die eraan besteed is uit. Donkey Kong's Crash Course is veruit mijn favoriete minigame tot nu toe, maar wie weet gaat dat nog veranderen met een van de nog aan te kondigen spelletjes. Nintendo Land gaat een virtueel pretpark te worden, waar je gelukkig geen fastpasses nodig hebt.