KLM hoeft geen accijns te betalen over kerosine, zou dat anders moeten?

Als automobilist betaal je per volle tank benzine meer accijns dan bijvoorbeeld KLM over alle kerosine die het bedrijf per jaar verbruikt. Zouden vliegtuigmaatschappijen ook accijns over kerosine moeten betalen?

Vliegtuig  (Beeld:rawpixel on Freepik)
Vliegtuig (Beeld:rawpixel on Freepik)

Vooralsnog is kerosine – of algemener: vliegtuigbrandstof – vrijgesteld van belasting. Dat is anders dan bij bijvoorbeeld autobrandstof, waar je in Nederland aan de pomp flink accijns over betaalt. De belastingvrijstelling voor vliegtuigen geldt over bijna de hele wereld. De huidige accijns in Nederland op een liter benzine is 79 cent, en op een liter diesel 51 cent.

Dat is milieu- en consumentenorganisaties al jarenlang een doorn in het oog. Het houdt de opmars van de trein als alternatief voor het vliegen binnen Europa tegen, aldus de critici. Het vliegen zou door de accijns fors duurder worden, waardoor het vliegen ontmoedigd wordt. 

Als rekenvoorbeeld: stel dat er accijns van 49 cent per liter kerosine wordt geheven, dan levert dat onze schatkist tussen de 460 miljoen en 1,7 miljard euro per jaar op. Dit met het verlaagde maximale aantal vluchten vanaf Schiphol van 440.000.

Tot het heffen van accijns op vliegtuigbrandstof kan echter alleen in Europees verband worden besloten.   

CE Delft heeft hier onderzoek naar gedaan voor het ministerie van EZ. Rob Jetten, demissionair minister voor Klimaat en Energie, liet onderzoek doen naar fossiele subsidies: belastingvoordelen waarmee het gebruik van olie en gas wordt ontzien of zelfs gestimuleerd. Hieruit bleek dat vooral (grote) bedrijven hiervan profiteren. 

1086 stemmen , laatste: 01-10-2023, 14:55