Heerlijke IndyCar-race Texas beslist in allerlaatste bocht

Op de Texas Motor Speedway is zondagavond de tweede race van het seizoen in de IndyCar Series verreden. Dat werd een uitermate lekkere race, waarin het pas in de allerlaatste meters beslist werd.

De poleposition was voor Felix Rosenqvist, die Scott McLaughlin naast zich had op de eerste rij. Takuma Sato en Will Power vormden de tweede rij, voor Scott Dixon, Helio Castroneves, Josef Newgarden en Rinus van Kalmthout. Al na 13 van de 248 ronden volgde de eerste caution: Alexander Rossi reed langzaam richting de pitstraat en daar stapte hij uit.

Na zo'n 55 ronden kwamen de eerste coureurs binnen voor hun eerste stop, vijftien ronden later zat die eerste pitstopronde erop: McLaughlin had de leiding zoals al vrijwel de hele race in handen, voor Newgarden, Pato O'Ward, Rosenqvist, Colton Herta, Marcus Ericsson, Scott Dixon, Power, Van Kalmthout en Helio Castroneves.

Takuma Sato kwam vervolgens stil te vallen en zorgde voor een caution, kort daarop kwam ook Romain Grosjean binnen met een auto die de geest gegeven had. Na de herstart duurde het ongeveer anderhalve ronde voor de pace car de baan weer op mocht: rookie Kyle Kirkwood spinde met het nodige geweld de muur in, maar was zelf wel in orde.

Met McLaughlin en Newgarden voorop konden we weer door, dit keer duurde het ongeveer een ronde tot het fout ging: Castroneves, Graham Rahal en Devlin DeFrancesco gleden hard de muur in, ook zij waren zelf gelukkig allemaal in orde. Nadat ook dat opgeruimd was konden we wederom door, nog altijd met McLaughlin en Newgarden als koplopers.

Van Kalmthout had lekker wat momentum te pakken en in no-time nam hij Ericsson en Dixon te grazen, waarna ook Power eraan moest geloven. Newgarden was een ronde later het volgende slachtoffer en het duurde niet lang voor de jonge Nederlander de leiding in handen pakte van McLaughlin, die toch echt gewoon dezelfde strategie leek te hebben.

Power was de volgende die een lekkere run op kon zetten: McLaughlin en Van Kalmthout werden rap te grazen genomen door de veteraan. Richting de volgende stop werd de Nederlander dan weer gepasseerd door McLaughlin, Ericsson en Newgarden, waarna hij in ronde 188 als eerste van de toppers zijn stop kwam maken.

De laatste pitstopronde pakte lekker uit voor Van Kalmthout, die van alle toppers de eerste positie in handen had: Newgarden, Ericsson en McLaughlin reden achter hem. Met ruim veertig ronden te gaan kreeg Van Kalmthout het weer even moeilijk: McLaughlin ging er voorbij en ook Newgarden en Ericsson kwamen langs de Nederlander.

Power schoof ook langs Van Kalmthout, die toch wat meer brandstof moest gaan besparen, ondanks dat hij Simon Pagenaud en NASCAR-legende Jimmie Johnson vlak achter zich had. Beiden gingen er met 23 ronden te gaan voorbij, Dixon en Alex Palou waren de volgende die Van Kalmthout te grazen konden gaan nemen.

Zonder een caution was de rol van Van Kalmthout voorin wel uitgespeeld, terwijl McLaughlin probeerde om Newgarden en Ericsson van het lijf te houden. Laatstgenoemde haakte af, Newgarden bleef onder de vleugel van teamgenoot McLaughlin zitten. In de slotronde kwamen er wat achterblijvers in beeld en dat zorgde voor spanning.

McLaughlin nam geen risico, Newgarden deed dat wel en met een geweldige move ging hij er in de allerlaatste bocht buitenom voorbij: Newgarden won, McLaughlin werd tweede, voor Ericsson, Power, Dixon en Johnson - Van Kalmthout finishte uiteindelijk als tiende.