"Intern document laat enorme loonkloof binnen Blizzard zien"

Uit een document wordt duidelijk dat de loonkloof tussen de managers en de werknemers nog extremer is dan gedacht bij Blizzard Entertainment, bekend van games zoals World of Warcraft, Diablo en Overwatch. Een anonieme werknemer maakte een spreadsheet aan waarbij werknemers werd aangemoedigd hun salaris en loonsverhogingen van de afgelopen jaren te delen, dat een heel ander beeld schetst dan Blizzard zelf had gedaan na intern onderzoek.

Jason Schreier heeft voor persbureau Bloomberg de spreadsheet in mogen zien. De spreadsheet was een reactie op een intern onderzoek van Blizzard over eerlijk loon, dat de ontwikkelaar vorige maand publiceerde nadat duidelijk werd dat meer dan de helft van Blizzard-medewerkers ontevreden was over hun loon. De resultaten van dat onderzoek waren reden voor tumult binnen het communicatiekanaal Slack.

De spreadsheet bevat tientallen anonieme salarissen. Veel van de loonsverhogingen zitten onder de 10 procent: een schril contrast met de 40 miljoen dollar die CEO Bobby Kotick en de 15 miljoen dollar die CFO Dennis Durkin opstreek. En hoewel sommige producers en ontwikkelaars meer dan 100.000 dollar per jaar kunnen verdienen verdient de bulk van de werkkracht slechts het minimumloon, of zitten daar net boven. Hier vallen beroepen zoals testers en werknemers van de klantenservice onder.

De persoonlijke verhalen zijn nog schrijnender. Een werknemer die al meer dan tien jaar voor Blizzard werkt heeft slechts een loonsverhoging van vijftig cent gekregen, en nog minder verdient omdat deze minder overwerkt. Andere werknemers vertellen verhalen zoals het overslaan van maaltijden om de huur te betalen en de gratis koffie op kantoor te gebruiken om de honger te stillen, of alleen havermout te eten en lunches met het team over te slaan. Een derde van de werknemers stelden hun kinderwens uit omdat ze wisten dat ze het niet konden betalen. Veel ex-werknemers van Blizzard vertelden dat ze slechts een significante loonsverhoging kregen nadat ze verkasten naar een andere ontwikkelaar, zoals Riot Games (League of Legends) waarvan het hoofdkwartier ook in Californië ligt.

"Ons doel is altijd geweest dat we onze werknemers eerlijk en in verhouding met andere bedrijven belonen", zegt woordvoerder Jessica Taylor in een reactie. "[...] Dit jaar hebben de beste presteerders een salarisverhoging van twintig procent gekregen en hebben meer werknemers een promotie gekregen. Onze investering in salarissen is consistent met de voorgaande jaren."

De rapportage is niet het eerste teken aan de wand dat het rommelt binnen het personeelsbestand van Blizzard. De ontwikkelaar ontsloeg eerder 800 werknemers vorig jaar, vlak nadat de ontwikkelaar een recordjaar had gerapporteerd aan aandeelhouders. Ook de controverse rond Hearthstone-speler Blitzchung, die verbannen werd van professionele toernooien nadat hij zijn steun uitsprak voor de protesten in Hong Kong, deed veel stof opwaaien.

Activisionblizzard