'Heffing vliegtickets geen milieumaatregel'
De Vereniging, die 31 leden telt, is met name verbolgen over het feit dat de opbrengsten van de heffing niet ten goede komen aan milieuprojecten of het 'groener' maken van vliegreizen, maar direct in de staatskas vloeien.
''Als gevolg van investeringen in meer efficiënte vliegtuigen en capaciteit is de afgelopen jaren de uitstoot van broeikasgassen per kilometer en per passagier met 20 procent omlaag gegaan'', aldus de AEA. De heffing die het kabinet wil invoeren, van 11,50 euro op Europese vluchten en 45 euro voor intercontinentale vluchten, zal ''helemaal niks bijdragen aan dat proces''. Ook aan het beter benutten van het Europese luchtruim draagt de taks niet bij, meldde de AEA.
Eerder maakten al luchtvaartmaatschappijen afzonderlijk ernstig bezwaar tegen de maatregel. Schiphol en Air France-KLM ontwikkelden een alternatief waarbij het geld dat via een heffing op de uitstoot van kooldioxide binnenkomt, gebruikt wordt voor milieuprojecten in ontwikkelingslanden.