ACM waarschuwt voor 'impulsaankopen'
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start vandaag met de campagne ‘Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit.’ Met deze campagne wil de ACM consumenten bewust maken van de risico’s van impulsaankopen via social media. Het aanbod kan er in de advertentie aantrekkelijk uitzien, maar om problemen achteraf te voorkomen is het belangrijk om te checken wie de verkoper is en of die echt bereikbaar is vóórdat je iets koopt.
Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM: “Op social media word je steeds vaker gericht benaderd door commerciële partijen. Het blijkt dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden tot impulsaankopen en soms tientallen of honderden euro’s betalen aan bedrijven die ze niet kennen. Daarom roepen we in deze campagne op om eerst meer informatie over de verkoper te zoeken voordat je iets koopt.”
Social Media
Nederlanders kopen steeds meer via social media, met name op Facebook en Instagram. Veel aanbiedingen op social media worden in gerichte advertenties aangeboden. Je kunt het product in een paar klikken kopen, zonder tussenkomst van een webwinkel. Dat kan handig zijn. Maar het kan ook voor problemen zorgen. De advertenties zijn later namelijk moeilijk terug te vinden. De verkoper kan daardoor relatief eenvoudig anoniem blijven.
Wat doe je als er een ander product op de mat valt dan je had verwacht en je het bedrijf niet kunt bereiken? Of als er niet of te laat wordt geleverd? Of je dacht een gratis product te bestellen en ze sturen achteraf alsnog een rekening? Of je krijgt je geld niet terug ook al heb je je aankoop binnen de bedenktijd teruggestuurd? De ACM richt zich met haar campagne specifiek op de doelgroep van 15-25 jarigen omdat zij zeer actief zijn op social media en extra gevoelig zijn voor impulsaankopen.
Onduidelijkheid
Consumenten kunnen een paar dagen na de aankoop vaak niet meer achterhalen bij wie ze hun bestelling deden. Sommige verkopers vermelden geen of onjuiste contactgegevens op hun social media bedrijfspagina. Daardoor zijn zij lastig of niet te traceren. Ook blijkt dat bedrijven die via social media verkopen consumenten vaak niet alle informatie geven over het product, het bedrijf en de aankoop, zoals informatie over het retourrecht en de verzendkosten. Terwijl zij, net als webwinkels, verplicht zijn deze informatie duidelijk te vermelden voordat de consument de aankoop doet.