Reclamecodecommissie tikt Tango op de vingers om nepkorting
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft brandstofmaatschappij Tango berispt vanwege misleidende informatie over kortingen aan de pomp. Het ging om een belofte van 22 cent korting, zoals vermeld op een zuil bij een tankstation. De Friese jurist Roelof de Nekker diende een klacht in, omdat de korting niet werd vergeleken met de benzineprijs op de zuil, maar met Tango’s eigen adviesprijs. Die adviesprijs was enkel op de website te vinden. Volgens De Nekker was de boodschap daardoor misleidend, vooral voor klanten die niet grondig controleren hoe de korting berekend wordt. De RCC gaf De Nekker gelijk.
De zogenaamde ‘kortingen’ zijn een marketingtruc die al jaren steeds extremer wordt. Vijftien jaar geleden lag de korting bij tankstations meestal rond de 5 cent per liter. Tegenwoordig belooft men regelmatig 20 cent of meer, vooral omdat adviesprijzen kunstmatig zijn opgehoogd om ruimte te maken voor grotere kortingen. Dit werkt, omdat consumenten erg gevoelig zijn voor aanbiedingen, zelfs als de werkelijke besparing minimaal is.
Voor wie écht wil besparen, is locatie belangrijker dan kortingen. Langs de snelweg tanken blijft duur, zelfs met ‘korting’. Goedkopere opties zijn onbemande stations of tankstations in minder drukke regio’s. Toch blijft het oppassen geblazen, want de korting is vaak meer een verkooptruc dan een daadwerkelijke besparing.
Hoewel de RCC Tango’s reclamepraktijk afkeurt, is de uitspraak niet bindend. Bedrijven zijn niet verplicht om hun advertenties aan te passen, al doen de meeste dat vrijwillig. Bij aanhoudend misbruik kan een bedrijf echter op de zwarte lijst komen, wat leidt tot verdere controle door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens De Nekker zou de ACM zich breder moeten buigen over de kortingen in de brandstofsector, omdat veel bedrijven hierin dezelfde dubieuze tactieken toepassen.