Apple en Xiaomi onttronen Fitbit

Apple en Xiaomi hebben Fitbit onttroond als marktleider in de wereld van draagbare gadgets (wearables). Uit cijfers van IDC blijkt dat vooral Apple heeft geprofiteerd van het wegzakken van Fitbit.

Het Chinese Xiaomi is met 14,7 procent marktleider, maar het verloor in het afgelopen jaar wel 3,2 procentpunt marktaandeel. Apple maakte dankzij de lancering van de 2e generatie Apple Watch juist groei door en ging van 10,5 naar 14,6 procent. Voor Fitbit was het een moeilijk jaar. Het bedrijf zit in een transitie van fitnessbandjes naar slimme horloges en andere producten. Die overgang kostte het bedrijf 10,9 procentpunt marktaandeel. Met een resterend aandeel van 12,3 procent is Fitbit nog wel aanzienlijk groter dan nummer vier Samsung. De Zuid-Koreanen moeten het doen met 5,5 procent van de taart.

Wat verder opvalt aan de cijfers is dat er meer kleinere spelers op de wearablemarkt zijn gekomen. In een jaar tijd zijn er 17,9 procent meer wearables verkocht. In totaal gingen er in het eerste kwartaal 24,7 miljoen apparaten over de toonbank.

Apple en Xiaomi onttronen Fitbit
Apple en Xiaomi onttronen Fitbit (Foto: BuzzT)