'Bloodborne is voor breder publiek'

Masaaki Yamagiwa, producer van de opkomende titel Bloodborne, heeft vandaag op Gamescom gezegd dat de doelgroep voor Bloodborne groter moet worden. Ook gaf hij te kennen dat het van de Souls-games bekende gevoel van afstraffing een stuk minder wordt. Slecht nieuws voor fans.

Yamagiwa gaf in eerste instantie aan dat de fans zeer belangrijk zijn en dat zij de ambassadeurs moeten worden voor het nieuwe werk van FROM Software. Hij moest daar echter aan toevoegen dat het de bedoeling is om meer mensen te betrekken bij de ervaring. In hoeverre er precies geschikt gaat worden in termen van moeilijkheid of gameplay werd niet echt duidelijk. Wel gaf Yamagiwa aan dat het nieuwe online concept een veel groter publiek zal gaan aanspreken.

Bloodborne wordt ontwikkeld door een mengelmoes van de ontwikkelteams achter Demon's Souls en Dark Souls, twee RPG's die bekend staan om hun moeilijkheidsgraad. De wrede moeilijkheidsgraad uit deze twee spirituele voorgangers wordt aangepast. “You died a lot in the previous games, and you had to persevere, but one of our main goals with this game is that we don’t want to focus on punishing the player", zegt Yamagiwa. “We want to deliver a game that gamers love. If the gamer likes the game they’ll definitely like it enough to have that bit of perseverance, but the way in which we’re making the game? The sense of punishment is much less.”

In een andere bron komen de woorden van Yamagiwa iets anders over. Op de PlayStation-blog geeft de producer aan dat het gevoel van overwinning juist naar een nieuw niveau wordt getild: "Like with Demon’s Souls, there’s a lot of emphasis on achievement and reward, that sense of accomplishment from overcoming seemingly impossible challenges. With Bloodborne, the goal is to take that to the next level, which requires focusing on more than just a high difficulty level. To really build up that sense of achievement, not only are there new elements of fear, but we are adding new layers of edge-of-your-seat tension, where your palms sweat as you grip the controller."

Tenslotte wil Yamagiwa benadrukken dat het nog steeds om een pure RPG-ervaring zal gaan en geen hack-and-slash-game zal worden. "There’s no more hiding behind a big shield waiting for a chance to strike. Enemies in Bloodborne are quicker and more aggressive as well, and at times you’ll be facing more enemies at once than in the past. There are situations where if you sit back and wait for an opening, you’ll get overwhelmed. At times, you have to be on the offensive. But this is not a hack-and-slash game. Rest assured, Bloodborne is still an action RPG at its core, and combat is still very much about strategy and tactics."


Dumbed down...?