'Vervalsen telefoon- en sms-gegevens mogelijk'

Via speciale webdiensten is bellen of sms'en via valse telefoonnummers mogelijk. Op die manier zijn ook opsporings- en inlichtingendiensten te misleiden, schrijft nu.nl maandag. De onjuiste informatie verschijnt in de administratie van providers, die onder meer wordt gebruikt door opsporingsinstanties en inlichtingendiensten.

De gegevens over telefoongesprekken en sms'jes die telecomaanbieders verplicht opslaan zouden met de 'spoofingdiensten' als Spoofcard of Spoofsms makkelijk te manipuleren zijn. Dat stelt NU.nl vast na tests bij providers. De informatie over wie met wie heeft gebeld of ge-sms't wordt vaak in rechtszaken als bewijs gebruikt. Providers checken niet goed of de gegevens wel betrouwbaar zijn.

Het gebruik van spoofingdiensten heeft al geleid tot problemen bij de opsporing, al is niet duidelijk hoe vaak dit gebeurt. Twee providers zeggen dat er vorderingen door justitie zijn geweest voor nummers die niet bleken te bestaan. Ook hebben opsporingsdiensten geklaagd over ontbrekende telefoongesprekken in de administratie. Een verdacht gesprek komt in dat geval in de database van de telecomaanbieder van de verdachte beller helemaal niet voor.

Tweede Kamerlid Jeroen Recourt van regeringspartij PvdA laat in een reactie weten dat hij dinsdag tijdens het vragenuurtje minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) om opheldering wil vragen. De sociaaldemocraat is onder meer bezorgd over de gevolgen voor de opsporing als blijkt dat de gegevens onbetrouwbaar zijn.

De Vereniging van Strafrechtadvocaten (NVSA) eist dat vaker onderzoek wordt gedaan naar de juistheid van telecomgegevens die in rechtszaken worden gebruikt.

In 2012 werd er 2,7 miljoen keer informatie over klanten bij Nederlandse providers opgevraagd door opsporingsdiensten.