Valve maakt controller in plaats van Half-Life 3

Vandaag kondigde Valve in de laatste van een serie aankondigingen aan, dat het een eigen controller op de markt gaat brengen: de Steam Controller. De Steam Controller is ontworpen om alle games in de Steam Library goed te ondersteunen, en wijkt daardoor af van traditionele controllers.

Het eerste wat opvalt is dat analoge stick geheel ontbreken, en dat deze vervangen zijn door twee extreem nauwkeurige touchpads. Volgens Valve moet het hierdoor mogelijk worden om ook games die traditioneel alleen met een muis en keyboard gespeeld worden, zoals RTS en 4X-games, ook speelbaar vanaf de bank te maken. Daarnaast zouden ook FPS-games beter moeten spelen dan met een gewone controller.

Tevens zit er in het midden van het controller een touchscreen wat tevens ingedrukt kan worden. Ook bevat de controller extreem nauwkeurige haptische feedback, wat veel verder zou moeten gaan dan gewone rumble-functionaliteit. Al met al zijn er 16 knoppen beschikbaar op de controller, en zijn deze alle volledig symmetrisch geplaatst. Hierdoor zou de controller zowel voor links als voor rechtshandige mensen in te stellen zijn.

Over instellingen gesproken: via de Steam Community wordt het mogelijk om controller configuraties te delen voor elk spel in de Steam Library. Hoewel de controller een 'Legacy Mode' bevat waarmee muis en keyboard-spellen zonder controllerondersteuning gespeeld kunnen worden, is het dus ook mogelijk om per spel de voor jou prettige instellingen te maken of te downloaden.

De controller moet op elk platform gaan werken dat Steam ondersteunt, en is vanaf volgend jaar te koop. De mensen die het Steam Machine-prototype winnen, krijgen echter dit jaar al de Steam Machine en de Steam Controller.

Steam Controller