'Haters zijn vaak grootste fans'

Wij van de FOK!-redactie krijgen regelmatig kritiek. Soms werden we er een beetje verdrietig van dat users zo veel reden tot klagen zien. Maar dankzij onderzoek van twee Amerikanen weten we nu dat die kritiek voortkomt uit het feit dat jullie FOK! ongemeen tof vinden. Klagers blijken namelijk de grootste fans te zijn.

Eric Anderson van Northwest University en Duncan Simester van MIT legden 325 duizend reviews van een kledingketen en 7.219 reviews op Amazon naast de aankopen die de reviewers hebben gedaan. Daaruit bleek dat degenen die de meest kritische reviews schrijven, vaak ook degenen zijn die de meeste en grootste aankopen doen.

Ze deden daarnaast nog een ontdekking. De auteurs schrijven: "De data wijzen uit dat zo'n vijf procent van de reviews geschreven zijn door klanten waarvan geen bewijs bestaat dat ze het item ooit gekocht hebben [en dat die reviews] significant negatiever zijn dan het gemiddelde."

Anderson en Simester denken dat goede klanten de meest negatieve zijn, omdat die klanten zich de hoeders van het merk wanen. De slechte reviews komen vooral bij vernieuwende producten. De goede klanten proberen met de slechte review aan te geven dat het bedrijf de verkeerde kant op gaat.

Hun ontdekking is belangrijker dan de meesten zullen denken, zegt Simester tegen ABC-news: "Ik denk dat we het belang van dit effect eerder onderschatten."Hij wijst erop dat uit ander onderzoek is gebleken dat negatieve reviews de verkoop sterk kunnen doen dalen.

De FOK!-redactie weet nu gelukkig wel beter. De volgende keer dat iemand klaagt dat een bepaalde redacteur te veel schunnigheden uitslaat of ronduit racistisch is, weten wij dat de klacht voortkomt uit liefde  (en dat hij waarschijnlijk het artikel niet eens heeft gelezen!).