'NS wil mening reiziger minder zwaar meewegen'

De NS wil de mening van reizigers minder zwaar laten meewegen bij het beoordelen van hun prestaties. Het spoorbedrijf wil zo de kans op een boete verkleinen. Dat meldt RTL Nieuws vrijdag.

De NS vindt dat reizigers te negatief zijn over prestaties waar het bedrijf zelf tevreden over is. De vervoerder wil daarom de zeven klantoordelen beperken tot een algemeen klantoordeel. Het gaat onder meer over de aanspreekbaarheid van personeel en hoe schoon en veilig treinen en stations zijn.

Sinds 2008 rekent de overheid NS af op prestaties. Vorig jaar kreeg het bedrijf een boete opgelegd van 2,75 miljoen euro omdat de klantoordelen achterbleven bij de doelstellingen. Een jaar eerder kreeg de NS ook al een berisping vanwege een te negatief reizigersoordeel.

Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) zegt in een reactie tegen RTL voorlopig niet aan de wens van de NS te willen meewerken. "Reizigers moeten centraal staan in het handelen van aanbieders van openbaar vervoer", vindt ze. Van Mansveld mag de NS in ieder geval niet voor 2015 het aantal klantoordelen terugbrengen tot een algemeen oordeel.

Een woordvoerder van de NS was vrijdagochtend niet direct bereikbaar voor commentaar.


'NS wil mening reiziger minder zwaar meewegen' (Foto: Novum)