'Treinreizigers ook compenseren bij overmacht'

Spoorwegen moeten treinreizigers ook compenseren voor vertraging als die wordt veroorzaakt door overmacht, zoals slecht weer of stakingen. Dat stelt een belangrijke adviseur van het Europese Hof van Justitie donderdag. In de Europese regels staat namelijk nergens dat spoorbedrijven bij overmacht geen compensatie hoeven te betalen.

De adviseur concludeert dat als het de bedoeling was geweest dat spoorwegbedrijven zich kunnen beroepen op overmacht, dat in de tekst had moeten staan. Hij wijst er verder op dat veel varianten van overmacht in het treinverkeer tot op zekere hoogte voorspelbaar zijn, en dus kunnen worden doorberekend in de vervoersprijzen.

Als het Europees Hof het advies overneemt, maakt dat voor de NS niet veel verschil, zegt een woordvoerder. De NS geeft namelijk al geld terug als reizigers door extreem weer vertraging oplopen. "Alleen als bijvoorbeeld sprake is van een landelijke stroomstoring doen wij dat niet." Het is niet waarschijnlijk dat het Europees Hof dat ook rekent tot overmacht die tot een zekere mate voorspelbaar is.

Reizigersvereniging Rover geeft aan dat er in Nederland sowieso weinig vergoedingen worden geclaimd. "Reizigers vragen niet zo vaak om compensatie", zegt een woordvoerder. "Dat komt voornamelijk doordat ze niet weten dat ze een vergoeding kunnen krijgen bij vertragingen."

Volgens de Europese regels kan een treinreiziger bij een vertraging van meer dan een uur om een vergoeding vragen bij de spoorwegmaatschappij. Bij een vertraging van een uur tot twee uur is de compensatie minimaal 25 procent van de prijs van het vervoersbewijs. Boven de twee uur moet minimaal de helft van het bedrag worden terugbetaald.

De NS compenseert vertraagde reizigers al wanneer ze dertig minuten vertraagd zijn. Bij een vertraging van meer dan een uur kan de reiziger zijn hele kaartje voor die rit terugvragen.