Groen licht voor test nieuwe accu Boeing Dreamliner
Boeing heeft toestemming gekregen van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten om een nieuwe accu voor de geplaagde Dreamliner te testen. Met het dinsdag verleende fiat van de Federal Aviation Administration (FAA) is de Amerikaanse vliegtuigbouwer een stap dichterbij het weer in de lucht krijgen van het beoogde toptoestel.
Het plan van Boeing behelst onder meer een wijziging van de onderdelen van de accu, waardoor de kans op kortsluiting moet worden geminimaliseerd. Ook worden de accu's beter geïsoleerd en wordt de plaats waar de accu's staan in het vliegtuig beter belucht, maakte de luchtvaartautoriteit bekend.
Een woordvoerder van Boeing zegt dat er tot nu toe twee testvluchten zijn uitgevoerd. Een met een volledig vernieuwde batterij, en een met de oude batterij in een betere verpakking.
De FAA maakte niet bekend wanneer de vanwege brandgevaar op de grond gezette Dreamliners weer mogen vliegen. Geschat wordt dat de autoriteit mogelijk medio of eind april toestemming aan Boeing geeft om weer te vliegen met de Dreamliners. De vliegtuigbouwer moet dan nog wel vijftig al geleverde toestellen verbouwen. Die zijn geleverd aan acht verschillen vliegmaatschappijen in zeven landen. Daadwerkelijke ingebruikname van de toestellen vindt daarom mogelijk pas begin mei plaats.
De vijftig al geleverde Dreamliners staan sinds januari aan de grond. De Dreamliner, oftewel de Boeing 787, is het eerste vliegtuig dat gebruik maakt van lithium-ionbatterijen. Die zijn gevoelig voor oververhitting. Op 7 januari vloog een accu in brand in een geparkeerde Dreamliner van ANA in Boston. Op 16 januari moest een vlucht van ANA zelfs een noodlanding maken vanwege een oververhitte accu.
Youtube heeft een demonstratiefilmpje van Li-ion accu's zodra er eentje onstabiel raakt:
https://www.youtube.com/watch?v=pizFsY0yjss
Boeing heeft een keuze gemaakt voor lager gewicht bij meer capaciteit. Logisch. Maar het gevolg is dat ze nu al heel lang niet vliegen, terwijl de inherente onveiligheid van de accu's blijft.
Kun je dat inherente eens uitleggen dan?
Ik heb weinig verstand van electronica, een klein beetje van chemie, maar ik ben niet compleet achterlijk.
[/quote
Als je een Li-Ion teveel oplaadt, wordt ie fysiek vervormd, en kan ie exploderen. Gebeurt bij "reguliere" batterijen niet.
Er moet altijd een voltmonitor in zo'n batterij anders zijn het potentiele bommen.
C. Sagan
Een auto/gelaccu is meer beproefd maar kan door verkeerd gebruik ook exploderen.
Zou je meerdere cellen laden en er gaat iets mis met een cel moet je het uitbalanceren of de cel vervangen, zou dit niet gebeuren dan overlaad je meerdere cellen.
Daardoor zet de cel op, door interne draden kan het dus een kettingreactie veroorzaken.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken