De Pers ambieert digitale doorstart

Dagblad De Pers, waarvan eind deze maand de laatste editie verschijnt, onderzoekt de mogelijkheden van een doorstart. Hoofdredacteur Jan Jaap Heij bevestigt donderdag dat wordt gekeken of de krant digitaal verder kan gaan.

"Een nieuw begin als gratis papieren uitgave is niet mijn eerste gedachte", zei Heij. "En ook niet mijn tweede of derde." Het dagblad moet met de doorstart ook een nieuwe naam krijgen. "Na alles wat gebeurd is, willen we echt een nieuw begin." Heij is bereid zijn ontslagvergoeding in de doorstart te steken.

Lezers kunnen de komende dagen suggesties doen over de inhoud, verschijningsvorm en andere wijzigingen aan het dagblad. Het initiatief Red De Pers vraagt mensen aan te geven of ze bereid zijn te betalen voor een digitale dan wel papieren versie. Een bedrijfsplan heeft Heij nog niet. Dat wordt volgende week gepresenteerd.

De Pers werd eind 2006 opgericht als gratis 'kwaliteitskrant'. Ondanks 'tientallen miljoenen euro's' aan investeringen, bleven de advertentie-inkomsten tegenvallen. De advertentieverkoop, distributie en het drukken van De Pers waren in handen van krantenuitgeverij Wegener.