Hogere omzet voor Heineken

De omzet van bierbrouwer Heineken is in het afgelopen jaar met 3,6 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst daalde 1,2 procent als gevolg van een bijzondere bate in 2010. Heineken voorziet verdere volumegroei in opkomende markten en waardegroei in ontwikkelde markten, maakt de onderneming woensdag bekend.

De omzet kwam uit op 17,12 miljard euro tegen 16,13 miljard euro een jaar eerder. De nettowinst bedroeg 1,43 miljard euro tegen 1,45 miljard in 2010. Analisten hadden vooraf gemiddeld gerekend op een jaaromzet van 16,999 miljard euro en een nettowinst van 1,414 miljard.

Het resultaat voor rente en belasting (EBIT) daalde van 2,49 miljard euro in 2010 naar 2,46 miljard euro afgelopen jaar. Hogere kosten en investeringen waren hier debet aan.

Heineken verwacht in 2012 verdere groei in opkomende markten. Het ziet aanhoudend stijgende prijzen voor grondstoffen en verpakkingen. Heineken start een nieuw kostenbesparingsprogramma, waarmee in der periode 2012-2014 500 miljoen euro moet worden bespaard. Het groepsbiervolume steeg 1,1 procent naar 213,9 miljoen hectoliter.


Hogere omzet voor Heineken (Foto: Novum)