Kranten trekken meer digitale lezers

Landelijke dagbladen hebben in het tweede kwartaal van dit jaar flink meer lezers weten aan te trekken die betalen voor digitale artikelen. Dat blijkt uit de oplagecijfers van het instituut voor mediacijfers HOI. De papieren oplages van de dagbladen daalden juist, behalve bij NRC Handelsblad.

Het Financieele Dagblad noteerde 45 procent meer digitale lezers. Ook NRC Handelsblad, de Volkskrant, en het Reformatorisch Dagblad noteerden hogere digitale 'oplages' met respectievelijk stijgingen van 11,5 procent, 6,2 procent en 10,8 procent.

Op de website van het FD kan per artikel worden betaald. Andere kranten laten abonnees betalen voor een digitale versie van de papieren krant. Volkskrant trekt het hoogste aantal betalende lezers voor de krant op de website, ruim 38,5 duizend.

De oplage van de papieren uitgave daalde bij de meeste landelijke dagbladen, net als in de voorgaande periodes. Alleen NRC Handelsblad wist de dalende trend te keren met een zeer kleine stijging van 0,02 procent tot 204.893 kranten. De betaalde oplage steeg zelfs met 0,2 procent, waaruit volgt dat minder kranten gratis werden weggegeven.

NRC Handelsblad verklaart de goede cijfers van de krant door de nieuwe redactionele aanpak en het nieuwe tabloidformaat. "Dat zie je terug in de cijfers", zegt uitgever Hans Nijenhuis.

De krant met de meeste abonnees, De Telegraaf, zag de oplage met 4,5 procent dalen. "De daling in dit tweede kwartaal is deels toe te schrijven aan het feit dat we vorig jaar nog WK-abonnementen hadden en door onze keuze om te stoppen met de zondagskrant", zegt uitgever van De Telegraaf Ted Trimbach in zijn eigen krant.

De Telegraaf noteerde een totale oplage van 616.808. Nummer twee is het AD, met een oplage van 430.814, na een daling van 3,4 procent in het tweede kwartaal. De Volkskrant is dagblad nummer drie met een oplage van 265.200, na een daling van 0,9 procent.


Kranten trekken meer digitale lezers (Foto: Novum)