AI van Hitman: Absolution genuanceerder dan vorige games
In 2012 verschijnt het vijfde deel in de Hitman-serie genaamd Hitman: Absolution. De vorige game stamt alweer van zes jaar geleden. IO Interactives Christian Elverdam heeft in een interview uitgelegd waarom de ontwikkeling zo lang heeft moeten duren.
Elverdam legt uit dat ze de tijd hebben gebruikt om een nieuwe engine, genaamd de Glacier 2-engine, te maken. Bij het ontwerpen van deze engine hebben ze goed gekeken naar de vorige games in de Hitman-serie zodat ze konden evalueren wat de belangrijkste aspecten van de Hitman-games zijn.
De belangrijkste verbeteringen hebben ze weten te krijgen in de AI. Deze is een stuk genuanceerder dan in de vorige games. Als voorbeeld geeft Elverdam een situatie waarin 47 te maken krijgt met een groep hippies.
"To give you an example, in the demo we have this hippy apartment and 47 comes in dressed as a police officer. Because these hippies don’t really care about the police, his disguise isn’t very effective. Their reaction to him as an officer isn’t to jump him; it’s to tell him to get out of the apartment, which is a new behaviour system. Now, if you come to the apartment dressed in the default suit, these hippies will be friendly to you. Conversely, if you are confronted by a police officer, they won’t necessarily draw their gun and try to shoot you immediately, especially if they haven’t seen any killings going on."
Volgens Elverdam was de AI in vorige games altijd zwart-wit. In dit deel zal de AI zich ook in het grijze gebied bevinden.
"We wanted to go from the more black and white AI of the earlier games to something that’s more shades of grey.”
Hitman: Absolution zal volgend jaar verschijnen voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.