Sony: "Vertraagde informatie door forensisch onderzoek"

Iedereen heeft wellicht nu al vernomen dat de downtime van het PSN van de afgelopen zeven dagen is veroorzaakt door een hacker die accountgegevens had verkregen van PSN-gebruikers. Uit voorzorg heeft Sony het PSN stilgelegd om zo goed onderzoek te kunnen doen en lekken te dichten. Toch is de meest gestelde vraag op dit moment wel waarom het zo lang heeft geduurd om met een goede verklaring naar de gebruikers te komen.

Sony geeft hier in een statement nu uitleg over. Toen het bedrijf op 19 april ontdekte dat er een inbraak in de servers van het PSN was geweest, hebben ze de boel stilgelegd en onderzoek laten verrichten. Pas veel later in het onderzoek werd duidelijk wat de grootte van de inbraak is geweest waardoor er pas gisteren een duidelijke oorzaak naar de klanten gecommuniceerd kon worden.

"There’s a difference in timing between when we identified there was an intrusion and when we learned of consumers’ data being compromised. We learned there was an intrusion 19th April and subsequently shut the services down. We then brought in outside experts to help us learn how the intrusion occurred and to conduct an investigation to determine the nature and scope of the incident. It was necessary to conduct several days of forensic analysis, and it took our experts until yesterday to understand the scope of the breach. We then shared that information with our consumers and announced it publicly yesterday evening."

Wanneer het PlayStation Network het weer zal doen is niet bekend maar volgens Sony zou dat snel moeten zijn.

Sony