Alan Wake als open-world game zou "slecht" ontvangen zijn

In een interview met Hell Descent praten Sam Lake en Oscari Häkkinen over de inspiraties achter Alan Wake, wat het een thriller maakt en de mysterieuze Mr. Scratch. Tevens leggen ze uit waarom het uiteindelijk een lineair spel is geworden. Helaas hadden de mannen niks te zeggen over het volgende project van Remedy.

Sam Lake is de schrijver en Creative Director, Häkkinen Head of Franchise Development. Op de vraag hoe de game ontvangen zou zijn als het een freeroam game was gebleven in plaats van een lineair spel, antwoordt Häkkinen: "Waarschijnlijk slecht. Alan Wake is een thriller, en het tempo is allesbepalend. Met een lineaire game kunnen we de wereld tot leven wekken met visuele effecten en geluidscues die de speler echt betrekken."

Het interview gaat ook in op de inspiratie achter de game. Niet zozeer andere games, maar TV-series als Lost en Twin Peaks hebben de episodische aard van de game en de spanningsboog beïnvloed. Volgens Remedy is Alan Wake meer een thriller omdat horror meer met "blood and gore" te maken heeft.

Lees voor meer inzichten in het verhaal achter Alan Wake, inclusief de mysterieuze Mr. Scratch en de zin "It's not a lake, it's an ocean" het volledige interview.