Meer files door hogere maximumsnelheid verwacht
Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur zorgt juist voor meer files. Ook leidt het tot meer verkeersslachtoffers, verwachten experts van het voornemen van het aanstaande kabinet-Rutte, schrijft Trouw dinsdag.
Reizigers die nu nog over het spoor naar de Randstad reizen, worden door de hogere maximumsnelheid uit de trein gelokt, verwacht verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng. Het baseert zich op eerste berekeningen voor een rapport dat deze week aan het ministerie van Verkeer wordt aangeboden.
Vooral op de knooppunten Muiderberg bij Amsterdam en Oudenrijn bij Utrecht zouden hierdoor meer files ontstaan. De ANWB, die zich enthousiast toonde toen bekend werd dat de maximumsnelheid wordt verhoogd, verwacht ook dat meer mensen voor de auto kiezen. Toch zou het moeilijk zijn om te bepalen of dat tot meer files leidt.
Wel verwachten ANWB en Goudappel Coffeng meer ongelukken en meer verkeersslachtoffers. Jaarlijks vallen ongeveer zestig doden en vijfhonderd gewonden op de snelweg. Bij hogere snelheidsverschillen neemt de kans op een ongeluk toe en ongelukken zorgen weer voor verwondingen en files.
Het KLPD geeft als handhaver volgens de krant liever geen mening, maar is wel bezorgd. Een woordvoerder wijst erop dat veel automobilisten expres net niet harder dan 160 rijden om een gang naar de rechter te voorkomen. "Die snelheid gaat dus naar 170. Daar moet de overheid goed over nadenken." Hij wijst erop dat de remweg bij hogere snelheden snel toeneemt.
mensen hier in nederland moeten leren wat afstand houden betekend. het is niet alleen een simpel iets voor je eigen veiligheid, het werkt ook filevorming in de hand. je kunt beter gewoon ruim afstand houden dan kan iedereen doorrijden. en dan niet in elk gaatje proberen in te voegen. als er file is, keep your lane, blijf op je rijbaan om te zorgen dat iedereen gewoon kan rijden. geef ruimte voor motorrijders zodat ze er tussendoor kunnen, het is al zo gevaarlijk voor hun om file te rijden, laat ze er gewoon langs.
als je met 80 invoegt op de snelweg, doe dat dan alleen als er 80 gereden word, zo niet, trap dat gaspedaal dan eens in. het gebeurd mij echt te vaak dat mensen voor mij invoegen en dat ik er dan nog rechts (over de invoegstrook) langs moet rijden om normaal in te kunnen voegen, met een gang van 140 (de snelheid van de rest van het verkeer). dat is dus een verschil van 60km wat voor gevaarlijke situaties volgt. mensen die aan komen rijden die plots moeten uitwijken omdat mensen geen gas geven, en mensen die op de linkerbaan rijden die schrikken van mensen die plots uitwijken. het is gewoon gevaarlijk, alleen omdat mensen brandstof willen besparen.
ook mensen die 100 rijden waar je 120 mag, terwijl de meeste mensen 140 rijden. dat is een verschil van 40 en kan ook gevaarlijke situaties opleveren. die auto die met 150 achter mij aan komt rijden en waarvoor ik een baan naar rechts wil vind ik minder gevaarlijk dan die persoon die voor mij rijd met 100, want ik kan zijn snelheid beter inschatten.
Overigens ga ju nu ook niet zien dat het CDA en de VVD de ambtenaren omlaag krijgen. Ze hebben het al 3 (r?) kabinetsperiodes geprobeerd afgelopen 10 jaar.
Gaat nu ook niets gebeuren. Weer een Rutte faalmoment zal dat zijn.
Live like you'll die today...
JD
Live like you'll die today...
JD
Live like you'll die today...
JD
De computer op de snelweg berekent automatisch de snelheid op basis van het aantal auto's op een stuk snelweg en de automatische auto volgt deze snelheid.
Of heb ik teveel fantasie? ;-)
Een snelweg met meerdere banen, maar dan niet naast elkaar, maar BOVEN elkaar. De onderste (twee of meer) banen gebruikt men voor bus- en vrachtverkeer en de bovenste (twee of meer) banen zijn geschikt voor het overige verkeer (auto's, motoren, enz.)... En men kan de op- en afritten zodanig aanleggen, zodat daar ook geen opstoppingen kunnen ontstaan.
Het voordeel hiervan is een betere doorstroming van het verkeer en de 'gewone' automobilist zal zich niet meer hoeven storen aan het vrachtverkeer, waardoor ze (zoals bijv. 's morgens) meestal de linkerbaan moeten aanhouden, willen ze kunnen passeren...
Het nadeel is dat men bang is dat dit het Holland's landschap zou kunnen aantasten, zelfs als de rijbanen wat dieper in de bodem zouden liggen. Wat ik persoonlijk een beetje onzin vind, aangezien we tegenwoordig hier in Nederland al stikken van de tunnels en aquaducten, zou dit een aardige oplossing zijn voor de verkeers- en fileproblemen...
Duitsland beperkt op 120, niet 130. 130 is de adviessnelheid (blauw vierkant bord). Bij iedere oprit mag je daar eerst naar 120, dan 100, dan 80 en dan weer op naar 100, 120, 120+.
Lôtsj, Tuut, Hin, Kuusj, Poor, Knoup, Gezèt, Boezjie, Sjogkel, Kräölke, Kengkee, Walmoer, Does, Geis, Körref, en als reservegetal Maosbrök!
©Veldeke-kreenk
Het is werkelijk waar vreselijk om in Nederland op de snelweg te rijden, je zit alleen maar naar je snelheidsmeter te turen voor het geval der weer zo'n varken in de bosjes ligt met zn flitscamera.
Daarnaast is de maximum snelheid wellicht 120km/u in nederland maar op de route Den Haag - Arnhem - Oberhausen, zijn bijna alle wegen waar je vroeger 120 mocht rijden nu standaard 100 km/u, hoe weet ik dat mn tomtom heeft de oude kaart nog.
Daarnaast krijg je door die snelheidsverschillen meer ongelukken en laat dat nu juist de oorzaak zijn van nog meer files.
Kortom, onder het mom van laten we iedereen blij maken maakt bruin het leven weer een stukje slechter.
De Duitse autobahn kan je niet vergelijken met de Nederlandse snelwegen omdat op het Nederlandse net veel meer op-/afritten zitten dan op het Duitse net (deel het totaal aantal kilometers snelweg door het totaal aantal op-/afritten). Dit houdt een veel groter aandeel optrekkend en afremmend wegverkeer in, waardoor er juist meer gevaarlijke situaties ontstaan door het verhogen van de maximum snelheid.
Verder geldt er op de Duitse autobahn in hoogstedelijk gebied vaak gewoon een maximumsnelheid van 100/120 > iets dat dan voor heel Nederland gewoon zou moeten gelden, behalve misschien voor de Noordeljike provincies en Flevoland.
El Coño
ウイスキー
Verder mag je geen 140 rijden. Dat de meeste mensen dat doen, tja, dat moeten ze zelf weten maar je bent wel heel brutaal als je gaat zeuren over mensen die zich wel aan de regels houden omdat veel mensen dat niet doen.
Bovendien bestaat jou ideale wereld niet; zelfs al zouden er geen automobilisten zijn die 100 rijden op de snelweg, dan zijn er nog altijd de vrachtwagens.
Blijft over dat het verschil tussen 100 en 120 rijden voor mij een liter benzine per honderd kilometer is. Dat kan jou misschien niet schelen maar mij wel. Ik maal dan niet om die 5 minuutje langer die ik erover doe.
Wat ook zal werken is hoogte van de boete naar inkomen net als in Zwitserland. Zul je zien dat al die vertegenwoordigers die te hard rijden in hun lease Audi A6 of bmw 5 serie toch wat voorzichtiger aandoen.
Live like you'll die today...
JD
Bovendien is er in Duitsland stelselmatig veel meer onderhoud aan de wegen dus in de praktijk haal je de snelheden van 120+ niet eens.
Ikzelf rijd hooguit 100 vanwege m'n conservatieve brandstofverbruik, maar het is prettig als anderen wel de vrijheid krijgen een beetje sneller door te kunnen rijden.
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
als dat ontbreekt geld 130 als 'adviessnelheid en is overschrijding ervan geen overtreding, maar kan bij een ongeval wel leiden tot een 'mithaftung'... oftewel je zult van je verzekering een hoeger 'eigen risico' moeten betalen en sneller meebetalen aan de schade van anderen.
Het ligt een beetje aan het Bundesland... Bremen (het kleinste bundesland, enkel de 'stadstaat Bremen') heeft bv als enige Bundesland wél een verplichte maximum-snelheid, ingesteld op 120 km/u, maar deze betreft enkel een wegdeel van 6 kilometer weg.. de rest van de 60 km autobaan rondom bremen had al langer een verplichte max.snelheid van veelal 110-100 km/uur, tot zelfs 80km/u...
in andere bundeslanden zijn maximum snelheden van 120 eerder ongebruikelijk, 110 wordt vaker als max.snelheid aangehouden waar er een lokale max.snelheid opgelegd is.
Overigens, omdat een beetje Godwin de discusie altijd goeddoet
In duitsland werd de eerste vaste nationale verkeerswetgeving door de nazi's ingesteld, zelfs als een van de eerste wetgevingen die de nazi's invoerden toen ze aan de macht waren, de ,,Reichstraßenverkehrsordnung"'
Deze verbood echter zelfs het instellen van snelheidsbegrenzingen door bondslanden en gemeentes.
Maar in 1939 waren het ook weer de nazi's die een vaste 'snelheidsbegrenzing' invoerden ... beide kanten kunnen dus met goed gemoed de ander ervan beschuldigen en 'nazi' te zijn als ze snelheidsbegrenzingen willen invoeren, of die willen opheffen
Ik speur enige haat naar de mensen die wel een goede baan hebben
Zal vanavond nog even mijn Volvo S80 flink intrappen als ik aan je denk HAHAHAHA
Groetjes, Diederik
Lekker invoeren, kunnen we vervolgens lekker 140 gaan rijden
ik rij ook regelmatig 130 soms 140... en als er dan een auto voorbij blaast is het eigenlijk altijd een BMW of vergelijkbaar.
bwahahahahhahaha. goed jij hebt er weinig van begrepen.
het betekend gewoon minder tijd om te reageren en een langere remweg. dat kan niet anders als meer ongelukken veroorzaken op de gigantische drukke Nederlandse wegen.
Nee dit schiet allemaal echt niet op.
Eventuele extra verkeersdoden zijn het wat mij betreft zeker waard. Dan leren de slakken eens dat ze rechts moeten blijven ipv anderen te irriteren.
© 1982 Sinclair Research Ltd
Ja, ik kan ook stoer doen
Wat een idioten...
Leuk, behalve als je die dode bent of familie daarvan. Helaas is in het verkeer het slachtoffer lang niet altijd dezelfde als de dader.
Wat ze samen met die snelheidsverhoging moeten aanpakken is :
- Minimumsnelheid : 80 (waar max 100) en 100( waar max 130)
- Algeheel inhaalverbod vrachtwagens
- Mensen die niet meekunnen in het hedendaagse verkeer (en dus enorm langzaam rijden) rijbewijs innemen.
- Bekeuring onnodig linksrijden naar € 200
- Afschaffen 80 zones.
- Afschaffen milieu / geluidsoverlast onzin. Files zijn vele malen erger dan snelheid.
- Autorijbewijs instructeurs vervangen door motor instructeurs
- Iedereen cursus invoegen geven. (en bekeuring van 500 euro als je iemand er niet tussen laat)
Resultaat :
- Mensen die capabel zijn om deel te nemen blijven over. Deze mensen krijgen veel inzicht door de inzet van motor instructeurs.
- Nummer 1 ergernis wegnemen en zo gevaarlijke manoeuvres (rechts inhalen) voorkomen
- Nummer 2 ergernis wegnemen. Vrachtwagens hebben geen voordeel bij inhalen. Een reis naar zuid Spanje (2500 km) met een snelheidsverschil van 2 km/h levert ongeveer een half uur op (op de 25 uur). Dus korte afstanden zijn helemaal te verwaarlozen.
Dat was het wel zo'n beetje....
en auto's staan, buiten in de file nooit stil op snelwegen, maar kunnen wel ook vaker moeten 'afremmen'
files ontstaan uit 'stremmingen' die weer ontstaan doordat bepaalde auto's wat trager gaan rijden, afremmen, bv voor een afrit of naar rechts gaan en de doorgang belemmeren (bv omdat een vrachtwagen rechts rijdt).
in de meeste gevallen zal een tijdelijke stremming zichzelf ookw eer makkelijk 'oplossen', maar er bestaat een 'kritisch' punt wwaarbij het niet pgelost wordt maar domweg nóg meer remmen uitlokt en zo een 'domino-effect' oproept...
een maximum snelheid die 10 km/u hoger ligt en ook veel meer auto's die veel sneller rijden, zal ook des te meer 'achteropkomend' verkeerd veroorzaken en dus méér 'stremmingen' en daaruit volgend meer files....
Zeker waar bv men de snelheid van vrachtwagens en het recht vrachtwagens elkaar in te halen niet aanpast, kan een verhoging van de maximum snelheid op veel drukke wegen inderdaad een negatief gevolg hebben..
Waarschijnlijk zal dàt weer leiden dat er op veel meer wegen een grotere 'lokale ' beperking zal gelden, dus in de randstad meer egen waar men slechts 80 of 100 mag rijden... de 130 zou dan vooral gelden in het oosten en noorden van het land.
Het probleem is inderdaad ook de drukte op de weg omdat ons autosnelwegennet niet is meegegroeid met de bevolkingsgroei van de afgelopen decennia.
Wie herinnert zich nog dat nummer: 15 miljoen mensen?
Dat zijn er tegenwoordig zo rond de 16,7 miljoen geworden.
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
Het is ook een law-and-order partij die niet vies is van wat stevigere straffen. Dus wie weet.
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
En dan zitten ze ook nog eens met de PVV steun, waarvoor ze hun liberale waarden graag lijken te verkrachten.
Verder geef ik de 'experts' wel gelijk. Vooral dat schorem dat straks idd 170 of harder gaat rijden vormt een groot gevaar. Vooral wanneer mensen wel gewoon netjes 130-133 rijden op de linker rijbaan om een inhaalmanoeuvre uit te voeren.
Het hoeft dus helemaal niet per definitie fout te gaan.
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken