Meer files door hogere maximumsnelheid verwacht
Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur zorgt juist voor meer files. Ook leidt het tot meer verkeersslachtoffers, verwachten experts van het voornemen van het aanstaande kabinet-Rutte, schrijft Trouw dinsdag.
Reizigers die nu nog over het spoor naar de Randstad reizen, worden door de hogere maximumsnelheid uit de trein gelokt, verwacht verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng. Het baseert zich op eerste berekeningen voor een rapport dat deze week aan het ministerie van Verkeer wordt aangeboden.
Vooral op de knooppunten Muiderberg bij Amsterdam en Oudenrijn bij Utrecht zouden hierdoor meer files ontstaan. De ANWB, die zich enthousiast toonde toen bekend werd dat de maximumsnelheid wordt verhoogd, verwacht ook dat meer mensen voor de auto kiezen. Toch zou het moeilijk zijn om te bepalen of dat tot meer files leidt.
Wel verwachten ANWB en Goudappel Coffeng meer ongelukken en meer verkeersslachtoffers. Jaarlijks vallen ongeveer zestig doden en vijfhonderd gewonden op de snelweg. Bij hogere snelheidsverschillen neemt de kans op een ongeluk toe en ongelukken zorgen weer voor verwondingen en files.
Het KLPD geeft als handhaver volgens de krant liever geen mening, maar is wel bezorgd. Een woordvoerder wijst erop dat veel automobilisten expres net niet harder dan 160 rijden om een gang naar de rechter te voorkomen. "Die snelheid gaat dus naar 170. Daar moet de overheid goed over nadenken." Hij wijst erop dat de remweg bij hogere snelheden snel toeneemt.
En wat wordt de definitie van "onnodig links rijden"? Als ik met 133 een rijtje vrachtwagens of ander langzaam verkeer inhaal en nog ver VOOR de horizon zie ik een nieuwe rij langzaamrijdend verkeer, waar ik ong. 15 seconden over doe om het te bereiken. Ben ik dan verplicht om naar rechts te gaan en m'n eigen snelheid te verminderen omdat ik iemand op m'n bumper heb zitten die per se 140 of 150 wil? Terwijl ik vervolgens direct weer naar links moet om in te halen? Dacht het dus niet . Als ik dat zou doen, dan zou ik juist meewerken aan het fenomeen "onnodig van rijbaan wisselen".
In de randstad kan je die verhoging van de max. snelheid sowieso vergeten. Of je moet de snelwegen zodanig gaan uitbreiden (of nieuwe aanleggen) dat 2-3 rijbanen kan reserveren voor verkeer met een max. snelheid van 120 (dat binnen een afzienbaar aantal kilometers toch de snelweg af moet of van snelweg wisselen) en een baan waar je 140 of 150 mag mag voor de langere afstanden. Maar zelfs dán leg je nog wel heel veel verantwoordelijkheid bij automobilisten neer om goed te anticiperen op verkeer dat bv. ook op die baan wil invoegen.
[ Bericht gewijzigd door eymey op dinsdag 12 oktober 2010 @ 14:45 ]
Neem de franse tolwegen, bv. Genoeg afstanden daar waar de max, snelheid met gemak naar 160 zou kunnen.
Niemand durft het alleen in te zien.
moet rijden of met 1000 20 minuten
Uiteindelijk zal er maar asfalt moeten komenm dat is onvermijdelijk.
Dat zie je nu ook al met de huidge geplande overheidsprojecten mbt het wegennet.
Het loopt allemaal vreselijk achter.
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
[-== Arch Linux ==-]
170 rijbewijsveilig
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken