Makkelijke achievements leiden tot 40.000 extra verkopen


Randy Pitchfork van Gearbox Software komt met een opmerkelijk nieuwtje: als een spel makkelijk te halen achievements bevat dan kun je rekenen op een verkoopsboost die tot 40.000 verkochte exemplaren op kan lopen!

Deze verkopen komen allemaal door de Achievement Hunter, de gamer die games koopt op basis van de hoeveelheid achievements per minuut. Volgens Pitchfork zijn dit zeer actieve kopers van spellen die tien tot twintig spellen spelen per jaar. De invloed hiervan kan al snel oplopen tot 10.000 tot 40.000 extra verkochte exemplaren van een spel, gebaseerd op een spel wat normaal tussen de miljoen en 2,5 miljoen exemplaren zou verkopen. Gratis geld dus, want achievements moet je toch al in je spel programmeren, of je ze nu makkelijk maakt of moeilijk.

The time it takes is minimal,because you're designing Achievements anyway, and you can probably affect your sales by something like 10 and 40 thousand units. If you're talking about a triple-A game selling between 1 and 2.5 million units. You're talking tens of thousands of units of impact there. Unfortunately most people in the industry don't think through it that much. You have designers designing achievements, and they're the worst.

Een snelle rekensom levert ons op dat met een gemiddelde verkoopsprijs van 50 euro (omdat de meeste games verkopcht worden de eerste maand van release, maar lang niet alle games voor de volle 60 euro gekocht worden) de extra gegenereerde omzet door de achievementhoeren op kan lopen van 500.000 euro tot 2 miljoen euro. Uiteraard krijgt de developer daar niet alles van te zien, maar dat het geen deuk in een pakje boter is moge duidelijk zijn.