BioWare: "Blockbusters gaan minder geweld bevatten"

Het is een rode draad door het succes van veel mainstream games, geweld. Natuurlijk draaien ze er niet allemaal om, maar grote series als Call of Duty, Grand Theft Auto, Halo, Killzone, Gears of War en noem ze maar op leggen stevig de nadruk op het geweld. Volgens Greg Zeschuk en Ray Muzyka van BioWare zal daar in de toekomst een einde aan komen. Veel meer spelers zullen gamen vanwege het verhaal en niet vanwege de actie. Dat zeiden de heren in een interview met Gamesindustry.biz dat vandaag gepubliceerd is.

Zeschuk geeft aan dat er intern een hoop gepraat wordt over de manier waarop games worden opgezet. Moet de combat deel zijn van de ervaring? Een bepaald segment gamers heeft uiteraard behoefte aan de actiescenes, maar er zijn ook groepen die juist van het verhaal kunnen genieten. Met de groei van de industrie zou het best eens natuurlijk kunnen komen dat het verhaal meer en meer centraal komt te staan.

"We talk a certain amount internally about whether you need to have combat as part of the experience. Are there possibilities to actually start separating pieces of the game and actually tailor it to the audience?. Certainly the core gaming experience, folks that are used to playing games over the last ten years, they want to have those battle moments, and the fighting. But there are different audiences that would maybe just enjoy the story.

I think it's actually possible. I think the interesting thing about it too is I don't know if it's even necessarily a technology thing. I think once we've got the breadth of audience available to us, there could be really good opportunities created by different people coming to games that are story-driven.

Muzyka is het eens met zijn collega en vergelijkt de gamesindustrie met de filmindustrie. Pas sinds de jaren '80 zijn games echt massaal in opkomst en feitelijk zie je dat de industrie meer en meer volwassen wordt. Je zou kunnen zeggen dat we nu eindelijk de camera hebben uitgevonden. In de filmindustrie kostte het decennia voordat we van simpele zwart-wit films, naar rijk geacteerde en geregisseerde films zijn gegaan.

Voor BioWare is het de uitdaging en ook hun visie om op een nieuwe manier verhalen te vertellen aan de mainstream gamer en om karakters neer te zetten waar mensen echt in geloven en emotioneel op reageren. Zodra gamers iets voelen, is BioWare enthousiast.

Het volledige interview met Greg Zeschuk en Ray Muzyka is hier te lezen.


Heb je al kippenvel?