Witten:"Marketplace niet heel handig ontworpen"

In een interview met Xbox 360: The Official Magazine praat Xbox Live baas Marc witten over het huidige en het nieuwe dashboard van de Xbox 360 en over Marketplace. Hij geeft hierin aan dat het ontwerp niet een van de meest briljante momenten was van het ontwikkelteam, omdat dat er toen slechts rekening is gehouden met 100 tot 200 items in de Marketplace. Het huidige ontwerp werkt niet nu er 20.000 items te downloaden zijn, omdat gamers niet kunnen vinden wat ze zoeken. Door de drukte van het dashboard zelf kennen gamers vaak ook de mogelijkheden van de console niet.

Ze weten wellicht niet dat ze naar foto's kunnen kijken of dat ze hun iPod kunnen aansluiten om films te kijken. We hebben ondervonden dat gamers die dit wel wisten, meer tevreden waren, omdat ze het gevoel hadden meer waar voor hun geld te krijgen.

Toen we Marketplace ontwierpen hadden we er mee rekening gehouden dat er 100 tot 200 items in zouden staan. Dat was niet ons slimste moment, want momenteel zitten we met bijna 20.000 items en dat aantal groeit nog steeds hard. Gebruikers geven aan dat ze dingen niet of lastig kunnen vinden en dat ze verdwaald raken in de interface.

Het nieuwe dashboard moet deze problemen gaan verhelpen. Het zal een eenvoudige interface hebben, waarin games, muziek en films duidelijk worden weergegeven. Volgens Witten werkt het een beetje als een Media Center. Daarbij ondersteunt hij hogere resoluties en een copy-to-hard-drive functie. Mocht je zelf het oude dashboard makkelijker en mooier vinden, dan kun je er waarschijnlijk gewoon voor kiezen om deze te behouden.


Het nieuwe dashboard