GTA IV gaat gebruik maken van Euphoria Engine

LucasArts schakelde Natural Motion al in om hun Euphoria Engine in de nieuwe Star Wars-game The Force Unleashed en de nieuwe Indiana Jones-game te gebruiken, maar nu is ook RockStar overstag gegaan. Euphoria zal gebruikt worden in de nieuwe Grand Theft Auto, die 29 april in de winkel zal liggen.

Met Euphoria worden natuurlijke animaties van personages dynamisch gegenereerd. Zo zal een frontale botsing resulteren in een lancering van Niko door de voorruit (veiligheidsgordels zijn immers voor mietjes) waarbij Niko met z'n armen in de rondte zwaait, op de stoep landt en als hij het overleeft, zelf opstaat en gebruik maakt van wat er om hem heen is om hem te ondersteunen. Vanaf het moment dat Niko door de lucht vliegt tot het moment dat hij weer op z'n benen staat zal Niko door Euphoria bestuurd worden.

Een ander voorbeeld waarbij Euphoria meer invloed heeft op de daadwerkelijke gameplay is een missie waarbij Niko achter een vrachtwagen hangt, en zich met alle macht moet vasthouden. Het is jouw taak als speler om Niko in een goede positie te brengen, terwijl Euphoria er voor zorgt dat Niko zich zo goed mogelijk vast houdt. Mocht de vrachtwagen net een scherpe bocht maken terwijl jij in een voor Euphoria ongunstige positie zit, zul je van de vrachtwagen vallen. Deze val-animatie zal ook geheel door Euphoria dynamisch berekend worden.

Euphoria zal verder terugkomen in het gedrag van de burgers van Liberty City die op een natuurlijke wijze zullen proberen je te ontwijken wanneer je vol gas op ze in wilt rijden. Daarnaast zul je dronken kunnen worden, tot het punt dat je amper nog op je benen kan staan, en ook hier neemt Euphoria een deel van de besturing van Niko over.