Gebruikt S.T.A.L.K.E.R. assets uit Doom 3 en HL2?

Na een ontwikkelingsduur van een jaar of 5 zou je denken dat de mensen bij GSC Game World tijd genoeg gehad hebben om alle textures voor hun goed ontvangen game S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl te maken. Het lijkt er echter op alsof men textures gestolen heeft van ID Software's Doom III en Valve's Half-Life 2. Hieronder een klein voorbeeldje:


Links S.T.A.L.K.E.R.'s explosion blast, rechts Doom III's imp fireball blast

Nu zou je denken dat dit wellicht op niets meer dan toeval zou kunnen berusten, niets is echter minder waar. Het blijkt namelijk dat de bestandsnamen in veel gevallen gewoon overeen komen. Hieronder zie je bijvoorbeeld links de lights texture folder uit S.T.A.L.K.E.R., en rechts die uit Doom III.



Maar zoals eerder gezegd lijkt er niet enkel geleend te zijn uit Doom III, ook Valve's Half-Life 2 lijkt een bron te zijn geweest voor meer dan inspiratie. Onderstaand een vergelijking van een aantal van de watertextures van S.T.A.L.K.E.R. en Half-Life 2.



Nu is het natuurlijk mogelijk dat de mensen bij GSC Game World gewoon met toestemming deze assets gebruiken. Mochten ze deze toestemming niet hebben, dan zou deze ontdekking er wel eens voor kunnen zorgen dat uitgever THQ een paar rechtzaken tegemoet kan zien. Een duidelijke reden voor het stelen van assets lijkt er ook niet te zijn, de gestolen textures zijn vrij simpel te maken. Het is dus ook mogelijk dat men textures uit andere games als placeholders in alpha-fase heeft gebruikt en ze vergeten is weg te halen toen men eigen textures had gemaakt. Nog een andere mogelijkheid is natuurlijk dat het hier gewoon gaat om een 1 april grap gezien de datum waarop de eerste forumpost over dit onderwerp geplaatst is.