Markt voor digitale gadgets groeit

Nederlanders zijn dol op digitale snufjes en lopen voorop als het gaat om internettoepassingen. Ook winkeliers merken dat: de markt voor digitale snufjes en downloads blijft steeds groeien. Dat meldt branchevereniging NVPI.

In de eerste helft van het jaar vielen vooral zaken van Nederlandse makelij in de smaak bij het grote publiek. De omzet van het downloaden van muziekalbums van Nederlandse artiesten steeg bijvoorbeeld met bijna tien procent. Vooral de albums van Alain Clark, Nick & Simon en Anouk zijn populair. De nieuwe albums van Jan Smit en Marco Borsato zullen later dit jaar waarschijnlijk kaskrakers worden, zowel op cd als de betaalde downloads zoals via iTunes.

De gamesmarkt laat opnieuw een forse groei zien, waarbij het vooral de consolegames zijn die - in combinatie met de verkoop van die consoles - voor zeer gezonde groeicijfers zorgen. Consoles zijn spelcomputers zoals de Nintento Wii, de X-box of de Playstation. Dat is niet verwonderlijk: er zijn games voor alle leeftijden en doelgroepen en het spelen van games is in korte tijd uitgegroeid tot één van de populairste vrijetijdsactiviteiten, het komt net na winkelen.

Zo kwam EA Games vorige week al met het langverwachte spel Spore, waarbij computeraars de evolutie van een eencellig beestje kunnen sturen, met als hoogtepunt het verkennen van het heelal. Ook van het nieuwe deel van The Sims, waar begin volgend jaar de derde editie van verschijnt, wordt veel verwacht.

Wel merkt de NVPI op dat illegaal downloaden van muziek, software en games de groei van de markt duidelijk beperkt. Het aanbod is zo groot en relatief makkelijk verkrijgbaar dat producenten eigenlijk ook niet meer weten wat ze ertegen moeten doen. De vereniging wil dat internetproviders actief gaan meehelpen bij het tegengaan van illegaal downloaden. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat ze de persoonsgegevens van downloaders doorgeven als die de wet overtreden.


Foto bij: Markt voor digitale gadgets groeit (foto: DAG)