Halal-kauwgom op de markt
"Onze kauwgom kauwt wel ietsje stugger dan gewone", zegt Jeremy Deacon. Hij is directeur van Marhaba Food, het eerste Nederlandse bedrijf dat halalsnoep op de markt brengt. Dat betekent: kauwgum, chocola en andere snoepjes zonder gelatine.
Dat verdikkingsmiddel wordt gewonnen door huiden en beenderen van vooral varkens en koeien te laten trekken in heet water. Ook E-nummers 472, 441, 485 en 471 zijn uit den boze. Die kunnen bestanddelen van onreine dieren bevatten. Voor veel Nederlandse moslims is het halal- snoep een eye-opener. "Er zijn weinig moslims die in de supermarkt met een lijstje E-nummers rondlopen", zegt hij. "Veel moslims weten dat kauwgum gelatine bevat, maar van chocola is dat minder bekend."
Hij huurde de van televisie bekende Meiden van Halal in als boegbeeld, en inmiddels is het Marhaba-snoep in ongeveer honderd Nederlandse winkels verkrijgbaar, waaronder grote supermarktketens als Vomar, Albert Heijn en Plus. Ook breidt Marhaba uit in het buitenland. In Engeland zijn de repen, bonbons en snoepjes in zestig winkels te koop – binnenkort zelfs in het wereldberoemde Harrods. Ook Frankrijk en Duitsland staan op het programma. Marhaba heeft nu vijf werknemers, waarvan drie moslim. Winst maakt het bedrijfje nog niet, vertelt Deacon. "We hebben nog een lange weg te gaan."
Engelsman Deacon, zelf geen moslim, woont al decennialang in Nederland en werkte bij Unilever, Sara Lee en Campina. Met Marhaba wil hij een "positieve, multiculturele onderneming" opzetten. Vorige maand ontving Deacon van de president van Maleisië, waar hij als kind een paar jaar woonde, de Halal Journal Award.
Op marhabafood.com is een gratis reep te bestellen. Dat doen volgens Deacon overigens vooral autochtone Nederlanders.