Autobedrijf trekt spotje met dode hond terug

Icoon MediaDaimlerChrysler Nederland heeft een reclamespotje waarin een hond wordt geëlektrocuteerd van internet gehaald. Het bedrijf heeft het filmpje teruggetrokken na overleg met het Amerikaanse moederconcern dat het spotje in strijd met de goede smaak vindt.

Dat liet een woordvoerder van DaimlerChrysler Nederland vandaag weten. Het filmpje, tot voor kort te zien op de site YouTube, was bedoeld om de Dodge Nitro onder de aandacht te brengen. Om het krachtige imago van het voertuig te benadrukken, komt een hondje dat tegen de auto plast onder stroom te staan. Na enkele bliksemflitsen blijft het dier dood op zijn rug liggen.

''Alle landen hebben een bepaalde vrijheid bij het maken van commercials voor de auto's'', aldus de woordvoerder van DaimlerChrysler Nederland. ''In Nederland heeft het filmpje niet tot negatieve reacties geleid, maar omdat het in Amerika in strijd met de goede smaak wordt geacht, hebben we in overleg besloten deze commercial terug te trekken.''

De Chrysler Group in Detroit heeft verontschuldigingen voor het spotje aangeboden. ''Het gaat de grenzen van wat wij als gepast beschouwen ver te buiten'', aldus de onderneming in een verklaring. Het bedrijf stelde dat het spotje ''fictieve maar ongepaste behandeling van een dier'' toont en verklaarde dat deze uiting van ''extreem slechte smaak'' getuigt.



Het filmpje is weg van Youtube, maar uiteraard niet van internet