Evolutie gebeurt sneller dan gedacht

Icoon Wetenschap De evolutie gebeurt sneller dan Charles Darwin dacht. Dat blijkt uit een studie naar hagedissen op de Bahamas, waaruit blijkt dat evolutie al in enkele maanden plaats kan vinden. "Darwin had gelijk in veel dingen, maar hierin niet. Hij dacht dat evolutie langzaam en geleidelijk plaats zou vinden", zegt de bioloog Jonathan Losos.

Zijn onderzoek beweert het tegendeel. Op 12 eilanden van de Bahamas leven kleine eenheden Anolis sagrei, kleine hagedissen die insecten eten. Losos heeft met deze gegevens een verwachting opgesteld. Hij dacht dat als hij een natuurlijke vijand op zes van de twaalf eilanden zou plaatsen, dat de hagedissen met langere poten zouden overleven. Zij zouden immers sneller weg kunnen rennen van de vijand. Maar op langere termijn zouden de hagedissen met korte poten overleven: dat komt omdat zij zich zullen aanleren om in bomen te klimmen. Boven in de bomen kunnen ze sneller bewegen met korte poten.

Na zes maanden waren inderdaad de hagedissen met lange poten in het voordeel. De gemiddelde lengte van de poten was twee procent langer dan bij het begin van het experiment. Ook was de verwachting van Losos op de lange termijn juist. Na een jaar waren de poten gemiddeld drie procent korter. De verschillen zijn volgens de bioloog Brian Langerhans klein in absolute termen, maar statistisch gezien zeer groot.

Losos zou het liefst zijn hagedissenexperiment voortzetten, omdat hij verwacht dat de poten de komende generaties nog korter zullen worden. Helaas hebben twee orkanen in het gebied alles op de eilanden vernietigd. "Alle levende hagedissen zijn weggevaagd. Jammer", zegt Losos. Wel hebben enkele eieren de orkanen overleefd. Hij hoopt daarmee het experiment voort te kunnen zetten.

De wetenschapper heeft zijn onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science. Hij hoopt dat zijn onderzoek nut heeft voor de evolutie van de toekomst. Zo veranderen mensen de natuur en kunnen zo nieuwe situaties op aarde ontstaan. Als de evolutionaire biologische wetenschap steeds beter wordt, hoopt Losos dat evolutie in de toekomst voorspeld kan worden.