Crazy Frog-reclame na 21:00 uur op TV
In Engeland mogen - volgens de Britse reclamecodecommissie - de reclamespotjes van Jamster voor ringtones, logo's en mobiele wallpapers alleen nog 's avonds na negen uur worden uitgezonden.
Zo adviseerde de Advertising Standards Authority (ASA) na bijna driehonderd klachten te hebben ontvangen van ouders met minderjarige kinderen. De meeste klachten kwamen door de uitgezonden spotjes van Crazy Frog, Sweetie the Chick en Nessie the Dragon. Daar reageerden de meeste minderjarige kinderen op. Door een bestelling krijgen ze niet éénmalig een ringtone opgestuurd, maar zitten dan daarna ook vast aan een abonnement waardoor de telefoonrekening soms hoog kan oplopen.
Volgens de ASA is het argument dat Jamster zich met de spotjes op jongeren richt ongegrond. 3,87 procent van alle klanten die Jamster bezoekt zijn minderjarig. Dit komt uit een onzerzoek die Jamster ASA overhandigde. Hoewel de ASA niet zoveel waarde hecht aan deze cijfers, blijkt ook uit enkele onafhankelijke studies van TNS en het Wireless World Forum dat de meeste ringtones door mensen boven de zestien jaar worden besteld.
De publiciteit die het mobiele-ringtonesbedrijf de laatste maanden gehad heeft, en door de 40.000 reclames die Jamster in de maand mei uitgezonden heeft in Engeland, kunnen de kinderen niet ontkomen aan de Jamster TV-reclames.
Jamba zegt ter verdediging dat ze mensen willen aantrekken in de leeftijdscategorie tussen de 18 en 49 jaar. Maar na het aantal klachten die Jamster heeft gehad over kinderen die torenhoge telefoonrekeningen hebben gekregen, toont volgens de ASA wel aan dat de reclames de kinderen te veel beïnvloeden.
De reclameorganisatie aan het woord: "Kinderen kijken anders naar reclames en kunnen minder de voors en tegens van een product afwegen". De ASA heeft er daarom toe besloten om een tijdsgrens voor de commercials van Jamster in te stellen. "We vinden dat de advertenties niet voor negen uur 's avonds vertoond mogen worden", aldus de ASA.