Nieuws
Rijverbod jonge automobilisten bepleit

Dit zijn enkele adviezen die SWOV heeft opgesteld in een rapport voor minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs. SWOV heeft berekend dat een snorfietsverbod op jaarbasis vijftien verkeersdoden, 304 zwaargewonden en 259 opnames bij spoedeisende hulp zal schelen. Enkel spartamets, fietsen met een hulpmotor, zouden toegestaan mogen worden. Jaarlijks vormen brom- en snorfietsers ongeveer tien procent van het totaal aantal verkeersdoden en vijftien procent van de ziekenhuisgewonden.
Bij frequente snelheidsovertreders zou een snelheidsbegrenzer ingebouwd moeten worden. Door de wagens met systemen voor Intelligente Snelheids Aanpassing (ISA's) uit te rusten, is het onmogelijk om op bepaalde plekken harder te rijden dan toegestaan. Het systeem zorgt ervoor dat het gaspedaal bijvoorbeeld in woonwijken niet verder kan worden ingetrapt.
Kom op, dit is toch waanzin!!!
Jongeren die ongelukken veroorzaken door alcohol of wat dan ook, dat is toch hun eigen (stomme) probleem fotofoto
Ik (21) rijd ook een snelle, getunede auto, die menig gevorderde automobilist niet 1,2,3 onder controle zal hebben, en jazeker, dit nodigt ook uit tot af en toe ff wat harder rijden, maar in mijn ogen is dit gecontroleerd. Gewoon af en toe even wat harder, zeg even 150 a 160 als de weg leeg is, en moet ik inhalen, zak ik gewoon lekker even terug richting 120-130 zodat de kans dat degene die ik in ga halen zich misrekend een stuk kleiner wordt.
Ik maak veel kilometers, heb zelf nog nooit een gevaarlijke situatie veroorzaakt, maar heb vaak zat mensen gevaarlijke situaties zien maken.
Van die lui die de spiegels niet gebruiken of de dode hoek voor het gemak maar even overslaan, daar moeten ze wat aan doen!!!!
Hoe vaak ik wel niet gehoord heb van mensen die niet achterom durven te kijken in de auto omdat ze bang zijn de macht over het stuur te verliezen, dat is onnodig risico's lopen!!!
Geen richting aangeven, nog zo'n goeie... bij de meeste BMW's, Mercedessen en MPV's (gewoon van die dikke krengen) worden volgens mij standaard geen richtingaanwijzers meer geleverd, die duwen em maar gewoon op de gok ineens ertussen, schade liggen die lui niet wakker van, geld zat!
Toen ik net 2 weken mijn rijbewijs had ben ik direct 4000KM door Frankrijk gaan gassen, over een vuurdoop gesproken, geen centje pijn, zolang je maar normaal doet, vooruit kijkt en duidelijk aangeeft wat je wilt doen.
Ze moeten maar eens kijken wat voor jongeren die ongelukken veroorzaken, waarschijnlijk van die type's met een petje op (al dan niet achterstevoren), schuinliggend met 1 hand op het stuur en een peuk in de mond. Meestal rijden in een Golfje GTI, Kadett GSI, de wat snellere, oude auto's dus, waar meestal ook nog wel wat 'onderhoud' aan nodig is.
Ik zal niet zeggen dat ik geweldig ben, maar ik heb nog nooit mijn richtingaanwijzer overgeslagen, nooit 'het kijken' overgeslagen bij manouvres, enz enz! Laat mij dan eens wat harder rijden als het kan met het eventuele gevaar op boetes, en laat mij dan ook gewoon in het donker ZONDER ALCOHOL (want dan ben je gewoon stom...) lekker de BOB spelen voor mijn vriendin, haar zusje en vriend.
Als je gek wilt doen, ga dan eens gewoon jezelf uitkuren op het circuit ofzo... Kost je 50 Euro voor 1,5 uur en als het fout gaat is het je eigen risico!
Meeste van de autoliefhebbers die ik ken, hebben net als ik een 200+ PK auto, die sneller is dan menig andere auto, maar we rijden allemaal normaal en hoeven bijna nooit te praten over schade of wat dan ook (hooguit dat er weer zo'n k*tdrempel veel te hoog was foto ).
Ze moeten beginnen met de regel dat je altijd aansprakelijk bent bij aanrijding van een (brom)fietser af te schaffen, of in ieder geval zo aan te passen dat als de (brom)fietser (voor de zoveelste keer) weer voor een gevaarlijke situatie zorgt (geen licht, of zomaar ineens vanuit de dode hoek komen) zelf schuldig is.
Bestuurders met alchol op zwaarder straffen (jongeren hebben een puntenrijbewijs met 5 punten, haal daar ineens 2 of meer punten vanaf bij alcholgebruik) en ouderen net zo goed flink bekeuren.
En zo kan ik nog wel doorgaan... Heb alleen al veel te veel getypt. Laat gewoon de normale automobilist en de normale bromfietser lekker met rust en controleer eens wat beter op de asociale bestuurders, geen richting aangeven, meteen boete, bumperkleven, meteen boete, te hard krijg je sowieso al een boete...
Achja, nevermind, ik zie wel wat er weer gebeurd... Snelheidsbegrenzer is zo omgeleid in ieder geval....
What's your dysfunction?
Hoe vaak heb je als automobilist wel eens een ongeluk vermeden doordat je nog net even gas bij kon geven, omdat een ander niet op zat te letten.
Een beperking op 120 km/u zal niet zoveel extra inkomsten (bekeuringen) schelen, vrijwel geen extra ongelukken veroorzaken (op een snelweg heb je geen tegemoetkomend verkeer zodat je bij een fout ingeschatte inhaalslag niet ff iets harder moet rijden), maar ook geen klap uitmaken in het aantal verkeersslachtoffers, dus dat is echt overbodig. Zelfs als dit bij frequente snelheidsovertreders gebeurd. Pak dan gewoon sneller het rijbewijs af, of verhoog de boete per volgende overtreding binnen een bepaalde tijd. (een boete wegens 5 km te hard heeft vrijwel iedereen wel eens per 6 a 12 maand)
Jonge automobilisten die 's nachts niet meer mogen rijden, ben ik ook op tegen. Stel je broertje ofzo heeft net de laatste bus/trein gemist en die moet je ophalen op het station. Kan dus niet meer, dat moet percee een volwassene zijn (bijv de buurman ofzo)
De BOB-ers zijn al genoemd hierboven en zo zijn er nog 10-tallen andere redenen te bedenken waar er niets op tegen is dat je als jongere 's nachts gaat rijden.
Die enkele knurft die dronken achter het stuur kruipt (ja 1 a 2 biertjes mag wettelijk gezien, maar is IMHO al onverantwoord) of die niet doorheeft dat de gemiddelde studenten-bak toch echt anders op de weg ligt met 4 man erin, die moeten ze aanpakken, maar verzin dan een campagne/regel waarmee je alleen die aanpakt, maar ga geen super algemene groep dwarsliggen.
haha hoe wil je dat doen? Mogen mensen >21 maar 50km/h rijden en <21 80km/h zullen die blij met je zijn.
Ook het rijbewijs willen ze nu opsplitsen in meerdere praktijk examens als of je niks beters te doen hebt als 3x voor je praktijk te komen opdraven.
Wel ben ik voor een keuring zeg iedere 5-10 jaar. Soort herexamen lijkt me beter.
(en nee ik zal er geen last van hebben heb 2 jaar me rijbewijs)
R.I.P Jolanda my big sister 09-09-1969 - 13-05-2005
Ja maar ik niet ouwe doos. Waar denken ze het recht vandaan te halen andere op te houden en dan maar zeuren over bumperklevers gek he.
Overal maar niet te spreken over die 45km/h wagentjes.
Man die bij me om de hoek woont is: 88, doof, blind aan 1 oog, ziet bijna niks met het andere, heeft pas een hart aanval gehad en al een keer een hersenbloeding. Maar rijdt wel in zoeen 45km ding als dat niet gevaarlijk is weet ik het niet meer.
R.I.P Jolanda my big sister 09-09-1969 - 13-05-2005
Hoe werkt nou zo'n scooter? Dat vragen ze niet bij de theorietoets. Jij haalt dan eindelijk na 5 keer je certificaat en springt op je scooter en kijkt hoe het werkt.
Rechts was achterrem, links voorrem ohh en dat dingetje was gas, nog een zooi knopjes en succes.
Verkeersdoden hou je altijd. Want ook al kan JIJ wel rijden, die ander NIET. Voorstel voor de scooters en snorfietsers doe ook een volvaardige praktijk toets bij het CBR. Dan weten ze ook HOE ze moeten rijden.
"snorfiets" voornamelijk bedoeld om opa en oma te motoriseren, en niet om jeugd zonder helm rond te laten scheuren. Dus als het aanbod beperkt wordt tot spartamets en solexen zorg je vanzelf dat ze weer een ouwelullenimago krijgen.
Maargoed, het was jaren toegestaan. Ik hoop iig dat er niet weer zo'n lompe wetswijziging doorgedrukt wordt als bij grijskentekenauto's. Het zal er uiteindelijk wel op neerkomen dat je gewoon een helm opmoet op zo'n ding en nog steeds maar 25 mag. Ah, brommers mogen eindelijk 55-60 foto
maar ik weet zeker dat pseudo wetenschappers ongelijk hebben.
wat een gelul ook van die SWOV. laten we nu ook maar iedereen verbieden een hamburger te eten, want er zijn wel eens mensen overleden bij het eten van een hamburger .. Vage mensen weer hoor! In Frankrijk mag je op je 17e al lekker 130 op de snelweg rijden midden in de nacht. Ze zijn gek hier in Nederland.
Als ze dit ook echt uit gaan voeren komt de overheid er achter dat ze de economie voor de honderste keer de grond in geboord hebben.
En dan bedenken de kneusjes in Den Haag weer een andere manier geld te kloppen.
Ontopic: Aan mij mag je komme ma van me scooter blijf je af!! foto
Ik kots op flitspalen die bij snelwegen zijn geplaatst... Heb je ooit een verkeerscontrole gezien dichtbij scholen??? NEE!
Flitsbakken? Bah, je bent ff een vrachtwagen aan het inhalen... FLITS! foto
Gecamoufleerde KLPD-wagens ben ik voor! Die lui zien teminste of je daadwerkelijk een gevaar bent op de weg en plukken langzame bejaarde bestuurders en dronken bestuurders van de weg af!
Alcoholcontroles ja!
En laat de jongeren lekker s'avonds rijden bij het uitgaan, mits ze de "Bob" spelen..
Het is vaak genoeg dat zulke avonden de enigste avonden zijn dat zoonlief en/of dochterlief ooit de auto mag lenen van hun ouders! Verder zitten ze bijna nooit achter het stuur!
Zelf rijd ik geregeld hard op snelwegen, maar altijd laat in de avond of s'ochtends vroeg... wanneer de snelwegen wat minder bevolkt zijn. Het merkt mij op dat als ik geregeld hard heb gereden, dan dat ik veel meer overzicht heb op de weg als ik normaal rijd.
Mijn conclusie:
(Af en toe) hardrijden is goed voor jouw verkeersinzicht, anticipatie en voertuigsbeheersing.
regels
zijn
te kort
niet fokken met "jonge automobilisten"
ipv dat ze het verbieden voor mensen boven 75 om te rijden....
die veroorzaken veel meer gedonder
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken