Acteursstaking slecht voor autoreclames

Een al maanden durende staking van reclameacteurs stelt Amerikaanse automobielfabrikanten voor problemen in hun campagnes om hun nieuwste modellen aan de man te brengen.

De Screen Actors Guild heeft General Motors besmet verklaard omdat het bedrijf niet-georganiseerde acteurs heeft ingeschakeld en reclamespots buiten de Verenigde Staten heeft opgenomen. Ford heeft voor zijn nieuwste modellen geen tv-reclamemateriaal voorhanden omdat het concern beloofd heeft geen spots te maken zo lang de staking duurt.

"Wij hebben de afgelopen vijf maanden een beetje kunnen aanmodderen, maar de modellen van 2001 zijn inmiddels uitgebracht", zei Nanacy Carollo van Lincoln in de krant The Detroit News.

Daimler-Chrysler moet het voor zijn Dodge-reclame stellen zonder het met een Emmy vermaarde stemgeluid van Edward Herrmann. Door oude spotjes te versnijden tot een nieuwe montage heeft de autofabrikant de problemen een tijdje voor zich uit kunnen schuiven, maar een geplande agressieve productlancering dreigt te mislukken doordat er geen bijbehorende reclamespots gemaakt konden worden.

Ford heeft om toch zoveel mogelijk aandacht voor zijn nieuwe Escape-model te trekken in tijdschriften vijftien dubbelzijdige advertenties laten plaatsen, elk daarvan gekoppeld aan een wedstrijd voor lezers. "Het heeft ons gedwongen tot meer vindingrijkheid en creativiteit", aldus Peter Schweitzer van reclamebedrijf J. Walter Thompson. Maar omdat Ford voor zijn dealers stiekem spotjes heeft opgenomen in Canada en Mexico, kan het autobedrijf nu ook stakingsposten voor de deur verwachten.

De bonden van radio- en televisieacteurs zijn sinds 1 mei in staking wegens een geschil over de beloning voor reclamespots op kabeltelevisie en internet. De bonden, waarbij 185.000 acteurs zijn aangesloten, willen dat er net als bij de traditionele omroepen voor iedere herhaling een bedrag wordt betaald.

Wie denken die reclame'acteurs' wel niet dat ze zijn ?