Nieuws
OV-chip doorstaat toets op details na
Uit het rapport blijkt dat de helft van de reizigers die de ov-chipkaart gebruikt, kiest voor een anonieme ov-chipkaart. Het aantal ritten dat in de Rotterdamse metro is gemaakt na 29 januari, toen de strippenkaart taboe werd, is zo goed als gelijk gebleven aan de periode ervoor. Wel hebben mensen massaal gewacht met het aanschaffen van de chipkaart tot het echt moest. Vier op de tien wachtte af tot 'D-day'.
Het aantal mensen dat vergat uit te checken en daardoor 4 euro kwijt was aan een rit, ongeacht de afstand is zo goed als gehalveerd. Alleen in de bus en tram komt het bij reizigers die reizen op saldo nog bij ruim 3 procent voor. In de metro is dat 0,48 procent. Vervoerder RET heeft stickers geplakt waarop mensen eraan worden herinnerd, dat heeft kennelijk geholpen.

(foto: ANP)
Het was kommer en kwel met die chipkaart en nu opeens louter positieve verhalen? kom zeg, daar trapt toch niemand in.
Als die 3% pure fouten zijn van de apparatuur dan werkt het voor geen meter...
Eerlijk is eerlijk, het komt wel vaak voor dat een van de apparaten niet goed werkt, of helemaal niet werkt. Als je dan snel wegloopt en snel je kaart langs het apparaat haalt dan kan je denken dat je bent uitgechecked, maar toch eigenlijk niet...
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
Je hebt er natuurlijk altijd wel een paar tussen zitten, maar daarvoor vind ik dat de boete voor het frauderen zeer hoog moet liggen. Dat maakt de drempel weer iets hoger voor zulke praktijken.
http://www.xkcd.nl/ Simple Fast Image Hosting
motto: heb je naaste lief (en lig niet dwars als een ander een andere mening of levenstijl heeft dan jezelf)
Er word niet minder zwart gereden, anders zouden het aantal ritten, ik neem overigens aan dat voor ritten het aantal betalende passagiers zijn en niet hoeveel metro's er gereden hebben, omhoog hebben moeten gaan.
Conclusie van mij: er word niet meer zo intensief gecontroleerd waardoor men minder zwartrijders pakt en derhalve concludeert dat er minder word zwart gereden, want wat je niet ziet.. is er toch ook niet?
Verzinnen ze deze "onderzoeksresultaten" gewoon? Of vragen ze alleen RET medewerkers een mening te geven? Die zooi werkt gewoon serieus nogsteeds niet. Schandalig eigenlijk dat het al zolang staat en nogsteeds zo brak is.. wat een propaganda actie zeg
Is dat niet nadelig voor je saldo?
Of als je te snel na iemand ook uitchecked en de poortjes gaan dicht.. Mag je lekker voor de poortjes wachten tot het systeem ineens bedenkt "Oh shit, er was nog iemand die uit had gechecked maar de poortjes waren dicht". Of wanneer mensen al als "ingechecked" staan maar nog fijn buiten de poortjes zelf staan, kom je er ook nooit meer in. Nee echt, een goed systeem hoor! duidelijk te zien dat het ontwikkeld is door de goedkoopste partij die ze hebben kunnen vinden.
voor de rest gaat het wel echt goed moet ik zeggen
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
Naja.. t zal wel
Het klinkt mij iig als propaganda in de oren..
Er is eens een positief bericht over de chipkaart en half FOK staat klaar om het weer af te schilderen als propaganda. Waarom gaan jullie stelletje azijnpissers niet gewoon massaal naar een land migreren waar het volgens jullie allemaal stukken beter geregeld is?
2. Het scannen van de chipkaart gebeurt op maximaal 5cm afstand
Dus ik weet niet waar je het nu over hebt? Of vind je het leuk, om dit soort onzinnige berichten te posten? En ja, ik reis wel dagelijks, ik gebruik dan ook elke dag die kaart en het gaat prima. Ja, er waren aanloopproblemen, maar die zijn inmiddels opgelost.
ik moet zeggen tot nu toe heb ik geen last gehad met mijn ovkaart werkt ideaaal
stop overpopulation!
Maar ik vraag me erg sterk af of er nu daadwerkelijk minder zwart gereden word. En de link met "een veiliger gevoel" is denk ik meer een placebo-effect. Misschien dat het aantal zwervers dat tussen stations op en neer reist wat vermindert, maar verder?
OT: op 29 januari na, vind ik het eigenlijk wel prima gaan. Enige ellende is als je die kaart een keertje vergeet of kwijtraakt, voor de rest nog geen problemen gehad.
Uit eigen ervaring , alle heb ik meerdere keren gehad:
- Oplader die niet werkt , tenminste , het oplaad gedeelte voor de kaart , het geld van je bank haal gedeelte werkt uiteraard wel , 4 keer gehad nu , vrij lastig en langduring om je geld terug te krijgen (vergeet niet het totaal niet opvallende en erg kleine bonnetje uit de automaat nadat je geen waarschuwing hebt gehad, anders krijg je niks terug namelijk)
- uitcheck poortjes die het niet doen op diverse station op elke metrolijn (max tarief betalen dus).
- wisselende tarieven op het zelfde traject :/ Blijkbaar betalen we dus voor de vertaging van het gvb.
- overstappen dat niet werkt , dus nog een keer het instap tarief betalen.
- inchecken en direct weer uit willen checken omdat je thuis wat vergeten bent ? 'U bent al ingechecked' :/
Elk probleem dat ik met die chipkaart zie , levert het GVB geld op , toeval ?
De ov chip heeft geen fuck te doen met veiligheid maar is puur bedoelt om meer geld te verdienen , het is geen toeval dat juist het gvb en de RET er mee beginnen , de 2 bedrijven die al tijden tegen de verdeel sleutel van de landelijk strippenkaart waren en nu dus hun poen zelf kunnen houden, en nog wat meer :/
edit: en vergeet ik nog, het is duurder op lange ritten , ik ga bijna het dubbele moeten betalen voor woon-werk verkeer.
stop overpopulation!
Kijk eens naar de poortjes die in Londen gebruikt worden... Je kan er niet onderdoor (tenminste ik zie niet zo snel iemand op de grond gaan liggen dweilen
foto
Vele malen beter ontworpen imo en belemmeren de doorstroom niet omdat ze sneller open zijn en open blijven als er meerdere mensen tegelijk uit- of inchecken. Ook hebben bijna alle stations voorzieningen voor mensen met koffers of invaliden door speciale poortjes te plaatsen en een gat om je koffer voorbij de barrière te schuiven zodat je zonder gehannes kunt uitchecken. Zonder er een mannetje bij te halen.
Het idee is goed van de OV-chipkaart maar de implementatie en het ontwerp van ons systeem is het probleem, er is gewoon niet goed over nagedacht. Ze hebben volgens mij weer zitten goochelen met de cijfertjes en willen hoe dan ook dit inferieure systeem er doorheen drukken...
MaxiTitan City
iedereen weet dat dat onzin is.
Daarbij is 3% niet uitgecheckt niet verwaarloosbaar ofzo, dat levert ze kapitalen op.
Ik sta regelmatig op een station te wachten op een trein, waarbij in ongeveer 10 minuten wel 20 maal de alarmpiepers van de poortjes afgaan. Feilloos systeem dus.
Ik begrijp uit meerdere reacties, dat je niet naar buiten kunt zonder uitchecken. Dit mag NIET. Een (nood-)uitgang moet zonder ID te nemen zijn.
Sinds de invoering reis ik niet meer met de metro van de RET. Ik reis met een OV-kaart van de NS, ik mag in de metro, maar ik weiger reisgegevens aan derden te geven. Er is geen anonieme reismogelijkheid meer, ook iets wat bij de wet verboden is, maar niemand(?) die er meer wakker van ligt.
MaxiTitan City
Op het station een OV chipkaart moeten kopen omdat er geen strippenkaarten meer verkocht worden. Dat ding opgeladen, netjes inchecken en uitchecken. Op de terugweg bij het station met de massa de tram uitgelopen en vergeten uit te checken. Wilde dat alsnog doen, maar tramdeuren gingen direct dicht en chauffeur liep weg. Resultaat 4 euro minder.
Ik denk dat als je er eenmaal aan gewend bent dat niet meer gebeurt, maar met name de first timers en toeristen zullen dit vergeten.
Overigens hoop ik niet dat je gelijk hebt wat betreft toerisme, de inhaligheid van de RET zorgt er dan voor dat de gehele economie van Rotterdam te lijden krijgt onder hun beleid... als het voor toeristen lastiger word ergens te komen dan gaan ze elders hun heil zoeken. 1 keer is nog veel... Veel bedrijven controleren het voor je in de metro stapt, namelijk bij de poortjes.. de beste plaats om te controleren namelijk. In de metro is het lastig om door mensenmassa's heen en weer te lopen. Dat zit allemaal tussen de oren inderdaad... er zijn nog enkele metrostations waar, als je de lift pakt, je voorbij de poortjes terecht komt.. of hebben ze dat probleem al getackeld? Laatste keer dat ik de chipper gebruikte kreeg ik bij het verlaten van de tram de groeten.. echter bleek die niet goed gepakt te hebben waardoor mijn 89 ct ritje 4 euro koste... die 89 ct was voor een ritje van 4 haltes waarbij de afstand nauwlijks een afstand te noemen is.. maar ja, laat en er kwam een tram aan. die 89 ct was ik normaliter kwijt met een strippenkaartje en kon ik 8 tot 10 keer verder reizen dan ik met de chip kan, 4 haltes of van station Noord naar Rotterdam West en terug op 1 strip... het scheelt nogal een bedrag zeg... Klopt, men heeft hier gekozen voor inferieur materiaal, verschillende systemen die niet op elkaar aansluiten en bovenal is het bedrijf dat de OV-kaart mogelijk maakt onderdeel van dhr. Peters van de RET samen met nog een paar OV-bedrijven, waardoor de motivatie voor een degelijk product nihil is omdat zelfs bij totaal falen dhr. Peters financieel er beter van word.
Men had gewoon 1 op 1 een proven system moeten nemen zoals in Japan, maar dat kost iets meer en levert de bedrijven minder financiën op bij het invoeren omdat Peters zijn bedrijfje niet zoveel eraan zou verdienen, maar had wel perfect gewerkt.
Voor die mensen die niet kunnen lezen, zal er wel weer opnieuw geinvesteerd moeten worden, zodat de chipkaart vast komt te zitten tijdens het opwaarderen. Alleen zal je dan wel weer de klacht krijgen van dat die chipkaart er niet uitkomt, ofzoiets. Hadden we hier ook af en toe, maar komt inmiddels bijna niet meer voor. Als het gebeurt, is het nog maar 1 poortje of paal, maar er zijn er dan nog meer die het wel doen. Dat hadden we in Rotterdam ook, bleek te liggen aan niet synchroon lopende klokken, is inmiddels opgelost. Probleem heb ik alleen gezien bij stations met alleen een in/uitcheckpaaltje. Als je echt wat vergeten bent, loop dan gewoon naar huis terwijl je ingecheckt blijft. En anders even naar de ingang van het andere perron lopen om daar uit te checken. De RET is daar veel soepeler mee omgegaan. Toen er problemen waren met poortjes, zonegrenzen en het abonnement (probleem van eind 2007), kreeg ik gewoon mijn geld terug, zelfs meer dan ik had uitgegeven, als compensatie. Kostte de RET toen veel geld. Probleem is inmiddels opgelost.
Een van m'n favoriete quotes, geloof van Churchill "There are lies, damn lies and statistics" (of iets in die strekking). Dont worry, die komen nu gewoon met de auto....
Ik merk er in de stad iig niets van dat het daadwerkelijk rustiger is. Eens, maar tot nog toe dan 1 keer zelf zo meegemaakt en wat vaker gezien dat er zo gecontroleerd word. Op stations heb ik ze echt nooit zien staan. Als je echt wilt loop je gewoon achter iemand aan die het poortje net open doet (en zeg daar aub niets over), je geeft het poortje een trap of loopt er gewoon doorheen. Toch niemand die z'n mond opendoet. En ik voel me ook niet echt geroepen om daar iemand over tot de orde te moeten roepen. Zitten te veel opgefokte, lompe zakkenwassers (m/v), zodat ik ook niet echt erg gemotiveerd ben dit soort eikels te moeten aanspreken op hun gedrag. Dan zet de RET maar meer controleurs in. Ach, wat mij nog steeds verbaasd is dat ze niet gewoon zorgen dat het OV gewoon kwalitatief beter word gemaakt, zodat mensen idd sneller de metro pakken. Nu is het imho een klote-methode om van A naar B te komen en als het even kan pak ik liever de fiets of de auto (afhankelijk van de afstand, weer en aard van de rit). Metro zit je echt niet in voor je plezier. Wat dat betreft zijn alle pogingen om mensen uit de auto en in het OV te krijgen bij voorbaat al kansloos volgens mij.
Mensen geven structureel te hoge waarderingen. Dat is een bekend probleem dat je ook in andere onderzoeken ziet. Mensen hebben een ingebouwde neiging om "aardig" te willen zijn. Wie heel tevreden is zal snel een tien geven "ter motivatie", terwijl wie ontevreden is niet zo snel een 1 zal geven "want het kon nog veel slechter".
Ik weet niet hoe het zit met een score tussen 1 en 10, maar bij scores tussen 1 en 5 is het bekend dat een score van 3.5 (en dus niet 2.5) neutraal is. Extrapolerend naar 10 punten kom je dan uit op "net voldoende".
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken