[TOUR] De dwerg tegen E.T.

Morgen begint de 103e Tour de France. Niet met een proloog, tijdrit of ploegentijdrit, maar met een rit in lijn. Een rit voor de sprinters, tenzij er wind staat die gunstig is voor het vormen van waaiers en dat zou zomaar kunnen, want ze starten vanaf het eilandje Mont Saint-Michel en de renners rijden een groot stuk langs de kust.

Wat voor Tour zal het dit keer worden? Gaat de strijd tussen Froome, Contador en Quintana? Of doen er nog meer kanjers mee voor de eindzege? Aru bijvoorbeeld? Wordt het een interessante Tour? Vorig jaar werd het op het laatste nog wel een beetje interessant omdat Froome toch zwakke plekken vertoonde in de derde week. Bij Contador komt zo langzamerhand de sleet er een beetje op. Dat is niet gek maar wel jammer, want hij maakt vaak de Tour leuk door aan te vallen. Als hij wegvalt kan het wel eens een strijd worden tussen de dwerg Quintana en E.T. (Froome). Maar de strijd tussen de toppers is niet het enige dat een Tour de France leuk kan maken.

Een paar jaar geleden had je ook nog de strijd tussen mevrouw Froome en mevrouw Wiggins. Die was misschien nog wel leuker dan die tussen Wiggins en Froome zelf. Zoiets moeten we nu missen, tenzij Poels beter blijkt te zijn dan Froome. Wout heeft nog niet zo lang een nieuwe vriendin en volgens zijn teambaas Dave Brailsford laat die hem harder fietsen. Dat kan dus nog wat worden tussen die twee. Helaas lijkt Wout me daar toch een beetje te volgzaam voor. Hij zal niet snel de orders van zijn kopman in de wind slaan zoals Contador dat gelukkig wel deed toen hij Armstrong gewoon ter plekke liet in de bergen.  Er is nog iets waar ik wel nieuwsgierig naar ben.

Ik speel altijd mee in de tourpoule, net zoals in de poules van de andere twee grote rondes. Dat was dit keer tijdens de Giro ook het geval en natuurlijk had ik ook een aantal sprinters in mijn rijtje. Kittel bijvoorbeeld. Maar ja, als die het na twee ritoverwinningen wel zat vindt en naar huis gaat, dan is dat niet goed voor mijn voorspellingen. En niet alleen Kittel deed dat, ik kon de een na de ander wegstrepen.

Wat is dat voor een kutmentaliteit. Het is toch eigenlijk een belediging voor een groot evenement als de Giro dat een aantal sprinters de boel maar de boel laten en naar huis gaan, omdat er bergen in het parcours zitten de laatste week? Gaat dat in de Tour weer gebeuren omdat de Olympische Spelen eraan komen? Dan zou ik het graag weten van de heren, want dan heb ik ze liever niet in mijn rijtje.

Neem Dumoulin. Hij zal toch al niet voor het eindklassement gaan, maar misschien wil hij wel één of twee etappes winnen en de tijdrit op 15 juli. Maar gaat hij daarna naar huis om zich voor te bereiden op de OS? En zo zijn er natuurlijk meer renners.

Ik heb het Robbie McEwen, Sean Kelly en Jan Raas nooit zien doen en ook van Poppel niet. Het zal wel modern zijn, maar ik vind het niet kunnen. Het lijkt me trouwens niet eens zo goed voor de renners, ook al zijn het sprinters. Juist als je als sprinter een grote ronde wel uitrijdt word je completer en kun je ook klassiekers winnen. Bovendien geeft een ploeg met zo’n move te kennen de Tour de France belangrijker te vinden dan de Giro en op een gegeven moment hebben de organisatoren van de Giro daar volgens mij genoeg van. Ik zou als ik hen was contractueel vastleggen dat ze zonder ziekte of blessures niet zomaar weg mogen. Natuurlijk kun je dan smoezen over zitvlakken en dergelijke krijgen, maar daar heb je nog een eigen dokter voor om het te laten controleren.

Ik ben ook benieuwd of er nog speciale maatregelen worden genomen ten aanzien van het aantal motoren dat mag deelnemen aan de koers. De laatste tijd zijn er nogal wat incidenten geweest met motoren en de Ronde van België was wat dat betreft wel een dieptepunt. Twee motoren probeerden het peloton in te halen in de afdaling van de Redoute. Dat gebeurde over het fietspad. De eerste motor stopte aan het einde van het fietspad en de tweede motor reed tegen de eerste aan. Beide vielen om en kwamen in het peloton terecht. Stig Broeckx was een paar maanden eerder tijdens Kuurne-Brussel-Kuurne ook al aangereden door een motor. Ook  nu was hij het zwaarste slachtoffer. Volgens mij ligt hij nog steeds in coma. Tom Dumoulin maakte terecht de vergelijking met de formule1. Hij twitterde: stel je voor dat in de formule1 tien safetycars voortdurend rond de wagens rijden en iedereen met een rijbewijs zich kan aanmelden als chauffeur.

Het gaat echter niet alleen om de motoren. De renners zelf zijn ook een gevaar voor zichzelf. Ik heb tijdens de Dauphiné Libéré in de aanloop naar de eindsprint in de eerste etappe diverse kopstoten gezien. De renners worden steeds asocialer tegenover elkaar. Gedrang is er altijd geweest, maar het neemt nu wel erg toe. Vandaar dat er de laatste jaren vooral in de Tour veel valpartijen zijn. Die koers is voor de ploegen en dus ook voor de sponsors de belangrijkste ronde van het jaar. Iedereen is in het begin bloednerveus en opgenaaid. En iedereen wil van voren zitten als het erop aan komt. Ik ben ook nu weer benieuwd wie de slachtoffers worden van de valpartijen, die er ongetwijfeld weer zullen zijn.

Toch blijft de Tour voor mij altijd ook een heerlijk spektakel. Zelfs de saaie sprintersritten waarin een controlerend peloton de hele dag de koplopers controleert en het pas aan het einde interessant wordt. Anders dan bij het saaie rondjes schaatsen zie je in ieder geval het landschap waar de renners door fietsen. Vaak levert dat mooie plaatjes op. En er kan ieder moment iets onverwachts gebeuren, zoals die valpartijen. Stel dat Froome ineens moet plassen en hij wordt met zijn pik bloot aangevallen door een zwerm wild geworden bijen omdat hij nou net in een bijennest staat te plassen. Dat zou je toch niet willen missen.

Er is nog wel iets dat ik graag ook in de Tour de France zou willen zien: De Tourmissen die over de finish lopen met een gele trui, een groene trui, een bolletjestrui en een witte trui. Wat dat betreft heeft de Giro meer te bieden.

Ik zal ook weer drie weken lang Herbert en Maarten aan moeten horen. Normaal gesproken kijk ik de Belg of hooguit Eurosport, maar tijdens de Tour volg ik het illustere duo. Ik heb namelijk in mijn dagelijkse column de rubriek: uitspraak van de dag. Die uitspraak moet natuurlijk een beetje domme of grappige uitspraak zijn en voor beide kun je het beste terecht bij Herbert en Maarten. Herbert, omdat hij de onnozelste dingen kan zeggen en Maarten omdat hij in iedere zin een stijlfiguur wil. Dat wordt dus weer lachen.

Vanaf morgen zal ik weer iedere dag de strijd in een column weergeven.