Forza heeft geen Kinect nodig
Forza Motorsport 3 is voor mij de beste race-game sinds Gran Turismo. Geen poespas, gewoon racen op prachtige banen in evenzo prachtige bolides. Controller in de hand, de ongeëvenaarde soepelheid ervaren en onderuitgezakt genieten van een zon die achter de tribune verdwijnt. Waarom racet Forza 3 zo fijn? Omdat je een controller kunt vasthouden.
Als ik dan zie dat Forza 4 Kinect-integratie heeft, dan doet mijn hart pijn. Sturen met je handen in de lucht was al niet meer leuk toen GT Pro Series uitkwam op Wii. En met Joyride heeft Microsoft onlangs nog bewezen dat het gewoonweg kut is om zonder een solide controller in de hand te racen. En dat was nog wel een arcade-game!
Waarom zou je dan per se, in je meest realistische race-serie, diezelfde impementatie door iedereen z'n strot willen drukken? Sturen wordt er niet nauwkeuriger op, racen niet realistischer en het spel niet beter. En waarom moeten we zo nodig om de auto heenlopen als hij er niet staat? Of hoofdbewegingen maken zodat je kunt zien wat er rechts van je gebeurt, om vervolgens het overzicht van de baan kwijt te raken?
Kinect heeft me nog niet weten te bekoren en als de grote M zo doorgaat, denk ik niet dat dit er voorlopig inzit. Hoewel het voor mij een enorme drempelverlager zou moeten zijn (iets met Forza Motorsport is instant win?), kan ik alleen maar hopen dat die Kinect-integratie eruit gesloopt, of heel diep in het spel verstopt wordt. Dan kan ik het in elk geval keihard negeren.