'Je groeit in het onderwijs!'
"Beste mensen, we gaan beginnen!" zei ik. De klas praatte gewoon door.
"Kom op, jongens! Tassen van tafel, draai je om, gezichten deze kant op. Dan gaan we starten."
Het leek er niet op dat de klas hoorde wat ik zei.
"Jij daar, ga eens rechtop zitten!" zei ik tegen een jongen. Hij hing met zijn onderrug op de zitting van de stoel, die hij een kwartslag gedraaid had.
"Zo zit ik meer ontspannen en kan ik beter luisteren," mompelde hij, zonder aanstalten te maken.
"Waarom moeten we dit vak eigenlijk doen, meneer?" vroeg een meisje met een naveltruitje en stekeltjeshaar. Ineens was het rustig in het lokaal. Alle ogen waren op mij gericht.
"Om het diploma te kunnen halen," zei ik. "Als je dit beroep wilt leren, zul je toch ook wat theorie moeten doen."
"Maar ik wíl dit beroep later helemaal niet uitoefenen!"
"Dan heb je een probleem." De klas ging weer door elkaar praten.
"Ik wil naar de politieacademie," zei het meisje.
"Eigenlijk had ik fysiotherapie willen gaan doen," riep een ander.
"Ik wilde naar het HBO," zei de enige andere jongen in de groep.
"Kijk," legde ik uit. "Je hebt ervoor gekozen om deze middelbare beroepsopleiding te gaan doen, en dan moet je ..."
"Ja!" riep weer een ander meisje erdoorheen. "We móésten wel naar het MBO, omdat we te jong zijn voor het HBO."
"Niettemin, mensen," zuchtte ik. "Nu ben je hier. Je hebt er voor gekozen om hier dit lesprogramma te volgen. En dus gaan we nu beginnen met de les."
"Even wachten hoor!" riep een meisje van helemaal achter uit de klas. Ze had een telefoon aan haar oor.
"Wil je die telefoon nú uitdoen?" vroeg ik. "Je weet wat de regels zijn. Géén telefoon aan in de les."
"Ja, maar dit is héél belangrijk!" riep ze terug.
"Als er een noodgeval is, kan men ook naar de receptie bellen. Dan krijg je ook snel bericht. Dit stoort verschrikkelijk! Kom op, doe hem uit."
"Ja, dahaaag! Zo gaat het veel sneller. Ik ben zo klaar!"
"Nee, je doet hem nú uit."
Ze stond op. "Ik ga buiten wel verder met bellen."
"Als je buiten bent, blijf je ook buiten."
"Duh! Boeiuh." Ze liep met de telefoon aan haar oor in de richting van de deur.
"Ik noteer je als afwezig."
"Man, da's lullig!" riep ineens weer een heel ander meisje. "Weet jij veel hoe belangrijk het is?"
"Dat kan me niets schelen. Ik ben hier aangenomen om les te geven en dat ga ik nu doen."
Het meisje met de telefoon liep het lokaal uit. De deur sloeg dicht met een enorme klap.
"Oh, meneer," klonk het ineens vanuit een andere hoek van de klas. Een meisje met lang blond haar had haar vinger opgestoken. "Ik heb mijn boek niet bij me."
"Ik ook niet," zeiden twee anderen.
"Moesten we opdrachten maken, eigenlijk?" vroeg wéér een ander. "Ik ben er niet aan toegekomen."
"Ik ook niet," zeiden drie anderen.
"Mijn computer deed het niet, gisteren."
"Ik was al zó druk met een ander vak. Daar moest een werkstuk van af. En dat was voor een punt dat meetelt op het rapport. Dat ging even voor. Ik kon dit vak er gisterenavond niet óók nog bij hebben, hoor."
"Ik heb het wel gemaakt, maar ik heb het vergeten. Het ligt thuis op de keukentafel."
"Mijn goudvis was dood, en daar was ik erg door van slag."
"Ik moet even naar de wc. Ben zo terug."
"Hadden we huiswerk dan? Ik was er vorige keer niet. Dus ik heb niets gemaakt."
"Ik ook niet."
"Vorig jaar heb ik deze module ook al gehad, dus voor mij is het allemaal herhaling. Ik heb de antwoorden opgezocht in mijn schrift van vorig jaar.
"Mijn printer was kapot."
"Wat heeft het voor zin om deze opdrachten te maken? Het telt toch niet voor je eindcijfer. En waarom leg je eigenlijk zo veel uit? Geef ons toch gewoon je aantekeningen, dan leren we die en dan doen we die toets. Dan kan dit vak vervallen, dit semester."
"Ik heb dit later toch écht niet nodig, dus voor mij is het toch zinloos."
"Hè, jongens," zei ineens een meisje dat tot nog toe niets gezegd had. "Zo schiet het niet op met de les. Geef meneer eens de kans om gewoon les te geven. Dit is ook sneu voor hem."
Ik keek eens voorzichtig rond op de vloer, alsof ik iets zocht. Langzaam kromp ik ineen. Terwijl de grond aan mijn voeten openscheurde, en ik in het gapende gat verdween, dacht ik:
"Kutpubers, dat is net zoiets als groen gras, een kromme banaan of een ronde cirkel.
Je gróéit in het onderwijs!"
Apeldoorn, juni 2007
Ik ga naar school. foto
http://www.nopeisdope.com/
Maarreh: true-life story? foto
Kutklas ok, maar met een matige leraar wellicht?
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
Maar ik ga naar school, de dag van mijn docent verzieken foto
CYBERNATIONS! >> Staatsinrichting voor beginners, FOK! style << CYBERNATIONS!
hier had uw reclame kunnen staan!
of nee beter
loop op een groepje hangjongeren af, en probeer ze te laten doen wat jij wil
is best lastig let maar op foto
het is 30 die nix willen doen en 1 jij dus, die een nuttige les wil geven
harstikke makkelijk dus foto
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
en je vak uitleggen, je moet d'r niet eens op ingaan, ze vragen alles om geen les te kunnen krijgen.
Ik zelf loop stage en ik had eerst de neiging alles uitteleggen, en alle vragen te beantwoorden, maar dan houd je ook geen tijd voor je les over.
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
Maarja, dit is idd zo herkenbaar. Ben blij dat dat soort mensen aan het minimumloon zitten.
Vind het minder erg dat soort mensen uit te buiten.
Vind het wel jammer dat dat soort mensen stemrecht hebben foto
Edit: Leuk verhaal trouwens foto
Die kinders van tegenwoordig willen niet meer leren, willen niet meer opletten, ze willen vermaakt worden. Ze zien het verband niet tussen nu opletten,je diploma halen en later die grote auto.
Ik wilde graag het onderwijs in, maar ik ben er van teruggekomen.
Laten wij zacht zijn voor elkander, kind
Op het voortgezet onderwijs is het erger en schijnt dat zelf de grootste herrie schoppers niet zomaar mag verwijderen.
Ik geef les op de middelbare school (havo/vwo, onderbouw/bovenbouw) en ik herken er wel veel in. Alleen gebeurt dit alles dan niet in 1 les, maar in de loop van een schooljaar ben ik het bijna allemaal wel tegengekomen. Een doemscenario is het dus zeker niet, ik vind het behoorlijk realistisch.
Je wordt er soms idd moedeloos van, dat ongemotiveerde gezucht en gesteun en gekreun en totale gebrek aan besef van eigen verantwoordelijkheid foto.
Was wel op de middelbare school, op het MBO had ik er geen last van, maar deed wel niveau 4. Die zijn toch iets serieuzer, behalve op maandagochtend... maar dan valt er zelfs op de universiteit niets meer te redden foto
Deze leg ik dan even uit.
Ik heb één jaar lang lesgegeven aan een MBO-opleiding als praktijkdocent. Vijftien jaar in het werkveld, dus dan weet je er wel wat van, niet?
Wat me verbaasde, is dat zoveel leerlingen de opleiding niet zagen als beroepsopleiding, maar als vóórbereiding op het HBO of iets anders. Dat maakte de meeste leerlingen 'anders' gemotiveerd. En ik maar vol vuur willen vertellen over dat geweldige werk dat ik doe. Totale miscommunicate, dus.
In dit verhaal heb ik opmerkingen die ik in één jaar hoorde in één verhaal gepropt. De situatie zoals je hem hier leest heeft natuurlijk nóóit zó plaatsgevonden. Alles is echt gebeurd en gezegd, maar niet op één en dezelfde dag.
Écht, toen in één van mijn eerste lessen een student riep van "Jongens, geef die leraar eens de kans om les te geven!" toen ging ik écht bijna door de grond, maar toen begreep ik ook dat mijn verwachting van het onderwijs niet helemaal overeen kwam met de realiteit. Ik verwachtte een gemotiveerde student die geïnteresseerd zou luisteren naar wat iemand uit het werkveld te melden heeft.
Heb ik het al eens gehad over mijn grenzeloze naïeviteit?
Na een paar maanden had zelfs ík door dat de 'harde' en duidelijke aanpak beter werkte. Ik gooide het roer om, 'werd streng', kreeg de regie in de les in handen en de rest van het jaar kon ik met die leerlingen lezen en schrijven.
Een mooi jaar, waar ik met veel plezier op terugkijk.
Maar die kötpubers vormen niet de 'doelgroep' aan wie ik in de toekomst nog eens een keer les zou willen geven.
Meer informatie op www.bazbo.net
Gelukkig blijven ze niet allemaal zo.
Volgens die docent nam ik ook vaak de goede houding aan t.o.v. het stil krijgen van de klas en dat soort dingen. Daarentegen zou ik niet weten of ik een heel semester lang zulk respect van ze gekregen zou hebben.
Het nieuwe normaal: Op een terrasje behandeld worden als een tyfuslijder en dankbaar zijn.
Het nieuwe normaal: Op een terrasje behandeld worden als een tyfuslijder en dankbaar zijn.
Euhm, als ik het me goed herinner dan had het te maken met een gradatie van disciplinaire maatregelen (bij gebrek aan een betere term), waarbij iemand de klas uitzetten een zware disciplinaire maatregel is. Daar moet tegenover ook staan dat de persoon een zware overtreding begaat van de regels in jouw klas, omdat je anders bekend staat als de leraar die om het minste of geringste mensen de klas uit mietert en dat leidt niet tot verhoging van het respect van de leerlingen.
Bovendien moest je een ladder hebben van disciplinaire maatregelen, zo werd ons in de cursus geleerd en als je begon door er mensen uit te zetten, had je geen geschut meer voor wanneer er dingen gebeuren die erger zijn...
Of zoiets. foto
En ze doen meestal wel stoer als ze eruit moeten, maar die bravoure verdwijnt vrij snel als het strafwerk/terugkomtijdstip wordt vastgesteld foto En idd: de volgende keer denken ze, vaak, wel twee keer na.
Maarja, ik sta ook nog maar net voor de klas, en ik weet het allemaal prima zogenaamd, maar die praktijk he foto . Ik ben ook nog jong, blond, en een meisje, dus ik heb verder alles tegen foto .
Maar wees eerlijk; er zijn ook zeker heel veel leuke momenten!!!
Maar wees eerlijk; er zijn ook zeker heel veel leuke momenten!!!
Maarr goede column, maar duidt wel meer op een vmbo-3 klas ja, zoals hierboven al werd gezegd.
Maar heeft NIEMAND je dan verteld dat pubers geen echte [imensen[/i] zijn? Jij ging daar zitten en meende dat men zou luisteren? Welke schandalige beroeps opleiding tot leraar heb jij genoten?
edit: goeie column, trouwens!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken