For Honor

Extra multiplayer-modi
De multiplayer is haast niet veranderd sinds de bèta. Er zijn twee modi bijgekomen, te weten Skirmish en Elimination.

Skirmish is 4 tegen 4 (PvP of PvE), net als Dominion maar dan zonder de zones. Hier draait het alleen om de punten. Elimination is ook 4 tegen 4 (PvP of PvE), maar hier is geen respawn-mogelijkheid. Beide modi hebben een ‘beste van vijf’ systeem. Ieder potje begin je tegenover een tegenstander. Tip: ren meteen naar een teamlid, zodat je heel snel zijn tegenstander twee keer kunt raken. Dit is meestal genoeg om je teamlid de kans te geven om de snoodaard uit te schakelen en samen pak je jouw tegenstander aan die dan pas arriveert. Deze tactiek heeft mij heel veel steel opgeleverd. In skirmish en elimination zijn ook boosts  te vinden voor gezondheid, pantser of wapen die je kunt oppakken, zolang je tegenstanders je er de kans voor geven. Voor deze boosts krijg je per activatie ook punten, dus pak deze ook al heb je ze niet nodig. Voor meer informatie over de andere modi kun je dus met een gerust hart de preview lezen, want die zijn precies hetzelfde.

for honor

Level up, franje en loot
Veel zaken die je unlockt met level up zijn cosmetisch voor je wapenschild. Je moet er van houden. Voor gamers zoals ik die alleen geïnteresseerd zijn in harde stats en boosts is er dus weinig leuks. Alhoewel ik moet toegeven dat het best grappig is om rond te rennen met een grote oranje Hollandse leeuw op je helm. Je kan in totaal drie verschillende emblemen ontwerpen die je aan jouw helden kunt toekennen. Ieder onderdeel van je kleding kun je een bepaald patroon meegeven. Naarmate je levelt krijg je ook de beschikking over meer kleuren. Een geoefende speler kan dus zien wanneer een held rondloopt in een erg bont kostuum dat deze wel een hoog level moet hebben. Met de levels speel je ook steeds meer feats (vaardigheden) vrij en kun je bestaande feats verbeteren. Denk aan extra gezondheid en uithoudingsvermogen voor een vanguard (tank) als je voetvolk vermoordt, of onzichtbaar zijn als peacekeeper. Na ieder potje heb je de kans om loot te krijgen en het meteen aan te trekken. Altijd handig om na aardig wat potjes even de administratie te doen, want als je inventaris vol is, dan krijg je er niets meer bij. Alles wat je niet meer wilt hebben kun je in onderdelen uit elkaar halen. Hiermee maak je jouw favoriete kledingstukken en wapens sterker. De onderdelen zijn vaak wel factie-gebonden. Je kunt dus Viking-onderdelen niet voor jouw Ridders gebruiken. Je kan ook zogenaamde scavenger-kratten kopen. Hierin zitten wapens en pantser van verschillende kwaliteit in die je kunt demonteren.

for honor

Lag en Rage Quit
Tijdens de bèta was er lag, vooral als er een speler wegging. Dit euvel is nog steeds niet verholpen. De achterliggende reden blijkt te zijn dat Ubisoft gebruik maakt van peer-to-peer connectie en niet van dedicated servers. Zonder diep op de materie in te gaan komt het erop neer dat bij peer-to-peer iedere gamer een beetje de taak van een server overneemt. Als iemand midden in een potje uitlogt, dan moet de data voor de speelsessie weer anders worden verdeeld en dit zorgt voor lag (tijdelijke spel- en beeldvertraging) voor iedereen. Het is niet duidelijk wat Ubisoft van plan is om dit probleem te verhelpen. Hoe je het ook bekijkt, het is opmerkelijk dat Ubisoft voor de minder stabiele multiplayer-techniek peer-to-peer heeft gekozen voor een game die zo sterk leunt op multiplayer. Ubisoft zei in december nog innovaties te hebben om de gehate peer-to-peer lag te verminderen en het is moedig om dit uit te proberen met een titel als For Honor. Helaas zijn deze innovaties nog niet effectief genoeg gebleken. Op het moment wordt rage quitting, dus midden in een potje ineens stoppen (vaak omdat je aan het verliezen bent), niet bestraft. Ubisoft is op haar forums aan het overleggen met spelers wat de beste consequentie is voor deze vorm van spelbederf. Aan de andere kant zijn er gamers die argumenteren dat spelers ook kunnen stoppen met spelen omdat hun verbinding gewoonweg te beroerd is om te kunnen genieten van For Honor

For Honor - Rage Quit

Steel als betaalmiddel
De betaalvaluta in For Honor is steel (staal) en je kan dit verdienen, vinden en kopen. Ook dit is vergelijkbaar met de multiplayer van Dragon Age: Inquisition  in het opzicht dat je voor geld ook steelpacks kunt kopen. Een Champion-status geeft je extra XP, loot en onderdelen als je iets demonteert. Dit is wederom te koop voor steel. Ook kun je extra emotes kopen en er zitten erg leuke bij, maar de prijs is hoog: 3000 en 5000 steel. Met voldoende steel kun je echt van alles. Een nieuw type held rekruteren kost je 500 steel bijvoorbeeld en alle feats van een held unlocken is 30000 steel. Om je een idee te geven hoeveel dat is: voor een verhaalmissie krijg je tussen de 20 en 30 steel en voor een multiplayer game ligt het ook rond de 30 steel. Het behalen van je orders levert je 100 extra steel op, dus dat is erg lucratief. Er zijn dagelijkse orders en je kunt ook extra orders activeren. Het is verstandig om orders dus tactisch te verzamelen. Heb je zin om Dominion te gaan spelen tegen de AI, neem dan alleen orders die daar bonussen voor hebben. Zodra je die bonussen hebt binnengehaald, dan gooi je ze eruit en kies je andere bonussen. De seasonpass geeft je helden, outfits, kisten vol onderdelen, cosmetische frutsels, eerder toegang tot content en helden die later in de game komen en 30 dagen Champions-status. Het is jammer dat de status niet voor langer is, maar het pakket dat je krijgt is heel royaal. Mocht je behoefte hebben om geld te investeren dan is een season pass echt je beste optie.

for honor

Conclusie - Fathom
For Honor is iets nieuws en dat is goed. Eindelijk is het niet een deeltje 400 van spelletje 13 in een dozijn. Grafisch is het prachtig en online stapelen enthousiaste momenten elkaar af met pure frustratie en haat. Het wordt na een uurtje of wat wel eentonig, maar de kracht zit hem in het feit dat ik de volgende dag toch weer wil spelen. Ubisoft heeft hier iets moois in handen en kan als men het goed aanpakt dit laten groeien in een nieuwe succesvolle franchise. For Honor was absoluut de moeite waard en heeft aan mijn verwachtingen voldaan.

Conclusie – PoeHao
Als actie en gore je ding is, dan ben je het aan jezelf verplicht om For Honor te proberen. Het spel ziet er fantastisch uit en de animaties laten je creatieve manieren zien hoe je jouw medemensen kunt uitbenen. Zodra je de smaak te pakken hebt smelten de uren weg. Als je goed wilt worden in For Honor, dan moet je begrijpen dan het niet draait om kracht of snelheid maar om tactiek. Hoe je het speelveld het beste als een wapen gebruikt, hoe je de spelregels voor een specifiek spelonderdeel naar je hand zet, hoe je vanuit een verloren positie toch het tij keert: je moet je hersenen gebruiken om andermans hersenen in te slaan. De gevaren voor For Honor zijn rijke gamers die er euro’s tegenaan smijten om in een oogwenk een absurd sterke vechter te creëren, de herhalende gameplay vol actie en spanning waarbij een moment van concentratie verlies uiterst kostbaar kan zijn en de verbindingsproblemen met multiplayer en de bijbehorende rage quits die Ubisoft  zo snel mogelijk op dient te lossen. De verslavende gameplay, de aankomende nieuwe helden en de factiestrijd op de achtergrond kan de positieve doorslag geven, maar dat staat en valt nog steeds met het enthousiasme van de gamers.

• Grafisch schitterend
  • Uniek
  • Veel te doen