DVD: Frostbite

Mr. Horror, alias Jan Doense, is dé horrorgoeroe van Nederland en België. Naast filmmaker, en -journalist stond hij onder meer aan de wieg van 'De Nacht van de Wansmaak' en was hij een drijvende kracht achter het Amsterdam Fantastic Film Festival. Op het label 'Mr. Horror presents' laat Doense de fan kennismaken met moderne klassiekers uit het horrorgenre. Eén daarvan is Frostbite, de eerste Zweedse vampierfilm ooit.

Annika is een jonge arts die met haar tienerdochter Saga naar het hoge noorden van Lapland verhuist. In het stadje waar ze terecht komen gebeurt op het eerste gezicht niks, maar dat is uiteraard schijn. Vooral het ziekenhuis waar Annika komt te werken bevat een duister geheim. Tel daarbij op dat de poolnacht is ingevallen, wat betekent dat het een maand niet licht zal worden. "Dawn is a Month Away" is dan ook de ondertitel van de bijna honderd minuten durende film van de jonge regisseur Anders Banke. Een ideaal scenario voor bloederige horror in de Zweedse sneeuw.

Frostbite onderscheidt zich echter van het gros van de horrorfilms door een gezonde dosis relativerende humor. Wellicht een vreemde combinatie, maar wie enigszins bekend is met die typische Scandinavische (veelal zwarte) humor weet dat humor en horror elkaar niet hoeven te bijten. Wie elkaar uiteraard wél bijten zijn de vampiers. Bloed vloeit er dan ook genoeg in Frostbite. Ook de special effects zijn prima in orde. Een knappe prestatie, gezien het relatief kleine budget, bovendien wordt de film nergens echt 'over-de-top'.

Een minpunt is toch wel de wat zwak uitgewerkte verhaallijn. De film begint nog ambitieus met een mooie flashback naar de Tweede Wereldoorlog, maar hoewel het allemaal fraai gefilmd is, mist de film goed uitgewerkte karakters en een verhaallijn met kop en staart. Er had duidelijk meer in gezeten. En dat terwijl er bij de extra's van de dvd nog zo leuk te zien is hoe ('behind the scenes') de film tot stand is gekomen.

Al met al is Frostbite een vermakelijke film die binnen het horrorgenre een zekere cultstatus heeft bereikt. De film won niet voor niets de prijs voor beste film van het Portugese filmfestival Fantasporto 2006. Buiten het genre zijn de vampiers echter te ongevaarlijk om echt een verpletterende indruk op de kijker te maken. Hoewel, toch maar even afkloppen. Wat voel ik daar in mijn nek?

Label: Living Colour Releasedatum: 13 december 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: